واریکوسل یا واریس بیضه به انسداد وریدهای متصل بالای کیسه بیضه گفته می شود. بیضه ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در هر طرف بیضه دریافت می کنند. دو شبکه وریدی (شبکه pampiniform) در هر طرف مسئول انتقال خون بدون اکسیژن به قلب هستند. انسداد شبکه پامپینی فرم عامل اصلی التهاب بیضه است.

وزن، درد و ناراحتی و گاهی اوقات اختلال نعوظ از علائم این بیماری است. در حال حاضر نحوه پیشگیری از واریس در بیضه ها به خوبی شناخته نشده است، اما افرادی که از واریس رنج می برند می توانند با درمان به موقع از علائم شدید خود جلوگیری کنند. همانطور که این مقاله را با پزشک خود دنبال می کنید، با دکتر کیوان آقامحمدپور همراه باشید تا در مورد علائم و گزینه های درمانی غدد متورم بیشتر بدانید.


واریکوسل چیست؟

حتما از خود می پرسید که واریکوسل یا واریکوسل بیضه چیست! واریکوسل بزرگ شدن و پیچ خوردگی وریدهای کیسه بیضه است. رگ های واریسی شبیه رگ های واریسی است که ممکن است روی پای خود مشاهده کنید. واریکوسل شایع ترین علت تولید و کیفیت کم اسپرم است که می تواند منجر به ناباروری شود. با این حال، این همیشه بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارد. بنابراین، اگر کسی بپرسد چه چیزی باعث ناباروری می شود، ممکن است به واریس فکر کند!

واریکوسل نیز می تواند تکه تکه باشد. اکثر واریس های بیضه با گذشت زمان ایجاد می شوند. خوشبختانه اکثر واریکوسل ها به راحتی تشخیص داده می شوند و اکثر آنها نیازی به درمان ندارند. اگر واریس بیضه علائمی ایجاد کند، می توان آن را با جراحی درمان کرد. در بسیاری از موارد، تشخیص آلت تناسلی می تواند در یافتن علائم بیماری برای درمان مناسب و بهبودی سریع بسیار کمک کننده باشد.

چه کسانی به واریکوسل مبتلا می شوند؟

در واقع دستگاه تناسلی مرد وظیفه تولید، ذخیره و حرکت اسپرم را بر عهده دارد. کیسه بیضه کیسه ای است که بیضه ها را نگه می دارد. تستوسترون و اسپرم در بیضه ها تولید می شوند و اسپرم ها با عبور از لوله پیچ خورده (اپیدیدیم) واقع در پشت هر بیضه رشد می کنند. اسپرم از طریق مجرای اپیدیدیم حرکت می کند و از طریق مجرای واز دفران به پروستات منتقل می شود.

در هنگام انزال، اسپرم با اسپرم غده پروستات متحد می شود. اسپرم از ادرار عبور کرده و از آلت تناسلی خارج می شود. در بند ناف اسپرماتيک عروق خوني و جسم زرد وجود دارد که خون را به بدن مي رساند. همچنین شبکه های پامپینوفوریک، گروهی از رگ های خونی متصل به قسمت فوقانی بدن، خون بدن را تخلیه می کنند. شبکه های پامپینوفوریک خون را در شریان بیضه قبل از ورود به بیضه خنک می کنند. این به حفظ دمای مورد نیاز برای تولید اسپرم کمک می کند و از بیماری هایی مانند مرگ ناشی از سرطان بدن جلوگیری می کند.

درد واریکوسل در کجا ایجاد می شود؟

واریکوسل در هنگام زایمان اتفاق می افتد. با گذشت زمان می تواند بزرگتر و برجسته تر شود. واریکوسل معمولا در بیضه چپ بیشتر دیده می شود، به همین دلیل است که آناتومی بیضه های مردانه در دو طرف یکسان نیست!

واریکوسل می تواند در هر دو طرف به طور همزمان ایجاد شود، اما این بسیار نادر است. حدود 10 تا 15 درصد از مردان در طول زندگی خود دچار واریس بیضه می شوند. گاهی اوقات واریکوسل مشکلی ایجاد نمی کند و اهمیتی ندارد، اما گاهی باعث درد در ناحیه لگن و درد در سمت چپ و کمر می شود. واریس می تواند باعث مشکلات ناباروری یا کوچکتر شدن تخمدان ها شود.

علائم واریکوسل یا واریس

اکثر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند و به ندرت احساس درد می کنند. درد واریکوسل می تواند به شرح زیر باشد.

درد متفاوت است. از درد شدید گرفته تا درد کسل کننده و کسل کننده

دردی که با ایستادن یا فعالیت بدنی شدید، به ویژه در مدت زمان طولانی بدتر می شود

بعد از ظهر بدتر

درد هنگام خواب بهتر می شود

با گذشت زمان، واریکوسل می تواند بزرگتر و برجسته تر شود

کیست های بیضه باعث تورم بیضه ها می شود که اغلب در سمت چپ است

همچنین واریکوسل می تواند باعث ناباروری در دوران بلوغ و کندی رشد بیضه چپ شود.

چه زمانی برای بررسی علائم واریکوسل به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت احساس درد یا ناراحتی شدید، حتما به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در این زمینه متخصصان ارولوژی می توانند به تشخیص و درمان زودرس بیماری واریس کمک کنند. شما می توانید از طریق بخش نوبت دهی در وب سایت پزشک خود، به صورت حضوری وقت بگیرید یا از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

چه چیزی باعث واریکوسل می شود؟

علت دقیق واریکوسل ناشناخته است. با این حال، بسیاری از محققان بر این باورند که واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های وریدهای طناب اسپرماتیک (طناب اسپرماتیکی که خون را به بیضه‌ها می‌برد) جریان خون را به درستی متوقف می‌کنند. به همین دلیل خون در سیاهرگ ها جمع می شود، به بیضه ها آسیب می رساند و باروری را کاهش می دهد.

همچنین، در موارد نادر، غدد لنفاوی متورم یا سایر توده‌های غیر طبیعی در پشت شکم، جریان خون را مسدود می‌کنند. این می تواند باعث تورم ناگهانی و دردناک وریدهای کیسه بیضه شود. واریکوسل اغلب در بزرگسالی ایجاد می شود و معمولاً در سمت چپ رخ می دهد که احتمالاً به دلیل محل ورید بیضه چپ است.