زگیل تناسلی در مردان یا زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زائده های کوچک رنگ پوست یا صورتی در قسمت خارجی آلت تناسلی، مقعد، مجرای ادرار، کشاله ران، اطراف بیضه ها و در حین رابطه جنسی دهانی می شود. زگیل روی لب و داخل دهان است. زگیل ها می توانند صاف و مسطح باشند یا گاهی اوقات دارای بافت برآمده خشن باشند. به ندرت ممکن است خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی داشته باشید.

آیا درمان زگیل تناسلی وجود دارد؟


سپس با هم خواهیم دید که آیا می توان زگیل تناسلی را 100 درصد بدون عود درمان کرد یا خیر؟! و بهترین درمان برای زگیل تناسلی مردانه چیست؟

توجه داشته باشید که در ویدیو مشتری ما هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کند اما از آنجایی که کاندوم نمی تواند تمام ناحیه تناسلی را بپوشاند به راحتی دچار زگیل تناسلی می شود.

لیزر:

انرژی لیزر زگیل ها را از بین می برد. پزشکانی که از لیزر درمانی برای درمان زگیل تناسلی استفاده می کنند به آموزش های ویژه و همچنین تجهیزات ویژه نیاز دارند. این درمان در مطب انجام می شود و برای جلوگیری از درد از بیهوشی استفاده می شود. این روش عوارض جانبی خاصی ندارد، اما برخی افراد درد و کبودی جزئی را تجربه می کنند که به مرور زمان از بین می رود.

اگر زگیل به ناحیه وسیعی گسترش یافته باشد، لیزر درمانی گزینه بهتری نسبت به سایر روش های درمانی است. به طور خاص در موارد زیر:

زگیل ناحیه وسیعی را می پوشاند و اغلب درمان دارویی به تنهایی کافی نیست.

زگیل هایی که بر دستگاه ادراری یا مقعد تأثیر می گذارند.

زگیل و همچنین نواحی با تغییرات پیش سرطانی.

در ادامه روش های دیگر درمان دستگاه تناسلی مردان را به اختصار معرفی می کنیم.

سرما درمانی:

در کرایوتراپی از یک ماده شیمیایی برای انجماد و انجماد زگیل استفاده می شود. این روش درمانی را می توان در مطب انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. کرایوتراپی اغلب با درد همراه است. سایر عوارض جانبی این روش ممکن است شامل تحریک پوست، تورم، تاول و زخم باشد. در دوران بارداری می توان از کرایوتراپی استفاده کرد.

الکتروکروتکنیک:

یک کوتر الکتریکی از برق برای سوزاندن زگیل استفاده می کند. این روش درمانی معمولا در اتاق عمل انجام می شود و برای جلوگیری از درد از بی حسی موضعی استفاده می شود.

کار سیاه تناسلی:

این روش شامل برداشتن زگیل است که با جراحی انجام می شود. برای انجام این روش و جلوگیری از درد از بیهوشی استفاده می شود. به ندرت، برداشتن زگیل باعث درد، زخم و عفونت پس از آن می شود.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردانه

در فرازطب داروهای زیادی برای درمان کامل زگیل تناسلی در مردان و زنان وجود دارد: برخی به شکل قرص هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و برخی دیگر به شکل مایع هستند. توجه داشته باشید که استفاده از داروها برای درمان زگیل تناسلی اشتباه نیست و زگیل ها ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از درمان عود کنند. این به این دلیل است که درمان زگیل تناسلی با دارو لزوماً تمام ویروس های HPV که باعث ایجاد زگیل می شوند را از بین نمی برد.

به طور کلی، برخی از افراد استفاده از درمان های خانگی برای زگیل تناسلی یا استفاده از کرم ها و پمادها را به جای درمانی که همه زگیل ها را به یکباره از بین می برد، انتخاب می کنند. در زیر چند روش برای درمان زگیل تناسلی با قرص و دارو آورده شده است:

پودوفیلین

پودوفیلین یکی از داروهایی است که برای درمان زگیل و تخریب بافت زگیل استفاده می شود. پزشک یا پرستار شما از یک پارچه شستشو برای پاک کردن محلول به طور مستقیم روی گیاه استفاده می کند و شما باید هر ناحیه را بعد از 4 ساعت بشویید. درمان هر هفته به مدت چهار تا شش هفته انجام می شود یا درمان باید تا زمانی که علائم ناپدید شوند تکرار شود. عوارض جانبی این روش از ضعف پوست تا درد و از دست دادن پوست متغیر است و بیماران ممکن است تمام علائم را تجربه کنند. پودوفیلین نباید در زنان باردار استفاده شود.

I-Podophyllox

درمان با پودوفیلوکس مشابه پودوفیل است، اما می‌توانید از پودوفیلوکس (کاندیلوکس) در خانه استفاده کنید. با استفاده از یک سواب پنبه ای، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل(ها) بمالید. تا چهار روز آینده از هیچ درمانی روی ناحیه مورد نظر استفاده نکنید. می توانید این روش را تا چهار بار تکرار کنید تا زگیل به طور کامل از بین برود. مانند Podophyllin، Podophyllox در بیماران باردار استفاده نمی شود. عوارض جانبی پودوفیلوکس مشابه عوارض جانبی پودوفیلین است.

بی کلرواستیک اسید و تری کلرواستیک اسید

اسید کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) مواد شیمیایی هستند که کک ها را از بین می برند. TCA ها اغلب برای درمان بیماری های جدی تر از BCA استفاده می شوند و باید توسط پزشک یا پرستار تجویز شوند. پزشک یا پرستار شما هفته‌ای یک بار اسید را به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که پوست از بین برود، روی پوست می‌مالد. عوارض جانبی TCA ها شامل درد و سوزش است. استفاده از TCA در دوران بارداری بی خطر است.

امی کمد

Amy Kimode با نام تجاری Aldara یا Zyclara کرمی است که سیستم ایمنی را برای از بین بردن زگیل تحریک می کند. برای درمان زگیل تناسلی می توانید مستقیماً روی زگیل ها کرم بزنید، بهتر است این کرم را قبل از خواب استفاده کنید و بعد از 6 تا 10 ساعت محل را با آب بشویید. کرم آلدارا را سه روز در هفته به مدت 16 هفته و کرم زیکلارا را روزانه به مدت 8 هفته استفاده کنید. سوزش و قرمزی خفیف هنگام استفاده از ایمیکیمود طبیعی است و به این معنی است که درمان موثر بوده است. استفاده از ایمی کمد در دوران بارداری توصیه نمی شود.

اینترفرون

اینترفرون دارویی است که پاسخ ایمنی را تحریک می کند. این دارو در انواع مختلف درمان در بازار موجود است، چه تزریقی و چه به صورت پوستی طبیعی، اما مطالعات نشان داده است که استفاده از فرم تزریقی آن روی درخت برای درمان زگیل موثرتر است.

عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم شبه آنفولانزا، خستگی، از دست دادن اشتها و درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان درمان خط اول برای اختلالات خونی توصیه نمی شود. بهتر است از این روش همراه با جراحی و برداشتن زگیل یا سایر درمان ها استفاده شود، به خصوص برای زگیل هایی که با درمان های دیگر بهبود نمی یابند. استفاده از اینترفرون در دوران بارداری خطرناک است.

سیناتین ها

سینکاتچین یا ویرجین یک روغن گیاهی بدون نسخه است. مکانیسم دقیق اثر کاتچین ها هنوز ناشناخته است، اما آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. این پماد را باید روی زگیل هایی که روی سطح پوست هستند (فقط زگیل های خارجی) سه بار در روز تا 16 هفته استفاده کنید. شما نباید از دارو در داخل واژن یا داخل مقعد و همچنین افراد دارای نقص ایمنی یا افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده کنید. قبل از رابطه جنسی یا قرار دادن تامپون در واژن، دارو باید از روی پوست شسته شود. این دارو می تواند لاتکس کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند.

در آزمایشات انجام شده برای این روش درمانی، حدود 5 درصد از مصرف کنندگان این دارو به دلیل عوارض جانبی، مصرف آن را قطع کردند و حدود 90 درصد از مصرف کنندگان، واکنش های موضعی را در محل مصرف دارو گزارش کردند. برخی از واکنش های موضعی به این دارو عبارتند از: بثورات، قرمزی، درد، التهاب، زخم، تورم، سوزش و تاول.

علائم زگیل تناسلی

در مورد علائم اندام تناسلی باید به این نکته اشاره کرد که زخم ها سفت، رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید هستند. اندام تناسلی اغلب یک تشت و گاهی یکسان دارند. این پیوست‌ها معمولاً دردناک نیستند. اما گاهی اوقات آنها کارهای زیر را انجام می دهند:

خونریزی خفیف

احساس خارش

درد و ناراحتی

خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی

برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند، اما معمولاً می توان آنها را حس کرد یا دید. کندیلوم ها می توانند منفرد یا چندگانه باشند یا بسیار بزرگ شوند. بیشتر زگیل ها زگیل های خفیفی هستند که ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید.

زگیل تناسلی معمولاً روی سر یا بدن آلت تناسلی، بیضه ها یا مقعد ظاهر می شود. تومورها همچنین می توانند در دهان یا گلوی فردی که با فرد آلوده رابطه دهانی دارد ظاهر شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

1-واکسن زگیل تناسلی بزنید!

دو نوع واکسن HPV وجود دارد. یک مدل 4 ظرفیتی با نام تجاری Gardasil و یک واکسن 9 ظرفیتی دیگر با نام تجاری Gardasil-9 برای پیشگیری از زگیل تناسلی استفاده می شود. واکسن گارداسیل به جلوگیری از 4 نوع ویروس HPV کمک می کند: 6، 11، 16 و 18، و واکسن گارداسیل-9 علاوه بر انواعی که واکسن گارداسیل پوشش می دهد، پنج نوع دیگر را نیز پوشش می دهد. واکسن Gardasil-9 فقط در ایالات متحده موجود است.

واکسن ها نمی توانند زگیل تناسلی و عفونت هایی را که قبلا رخ داده اند درمان کنند.

یک واکسن HPV به طور خاص برای زنان به نام Cervarix وجود دارد. این واکسن در برابر انواع 16 و 18 HPV محافظت می کند، بنابراین این واکسن به محافظت در برابر انواع ویروس هایی که باعث سرطان دهانه رحم می شوند کمک می کند. (اما همه ویروس ها باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند.) هر دو واکسن کاملا بی خطر هستند.

2- با هیچکس دیگر رابطه جنسی ممنوع!

اجتناب از آمیزش یا تماس جنسی با افراد مبتلا به HPV می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. اما، کار سختی است. زیرا بسیاری از افرادی که زگیل تناسلی دارند و در واقع ناقل آن هستند، هیچ علامت بالینی ندارند و از طرفی استفاده از کاندوم نمی تواند شما را به طور کامل در برابر HPV محافظت کند، زیرا نواحی تحت پوشش کاندوم به راحتی زگیل تناسلی را منتقل نمی کند. از یک نفر به فرد دیگر.