داشتن پوستی سالم و شاداب نقش زیادی در زیبایی افراد دارد. یکی از محصولات مراقبت از پوست که به شما در دستیابی به این هدف کمک می کند و مهم است که در روتین پوست خود بگنجانید، لایه بردار است. این محصولات ویژه با از بین بردن سلول های مرده به گردش خون در لایه های پوست کمک می کند. اسکراب صورت با پاکسازی لایه های عمیق پوست و منافذ ناخالصی ها را از بین می برد و به بهبود ظاهر پوست کمک می کند. اگر می خواهید در مورد علف هرز و کاربردهای آن برای صورت بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

اسکراب چیست؟

اسکراب یکی از محصولات مراقبت از پوست است که برای تمیز کردن سطح پوست استفاده می شود. این محصول با از بین بردن سلول های مرده، منافذ پوست را باز کرده و از بروز آکنه های زیر پوستی روی صورت جلوگیری می کند. یافته های باستان شناسی در این مورد نشان می دهد که مردم در گذشته از مواد ساینده برای تمیز کردن پوست و بدن افراد استفاده می کردند. به عنوان مثال، بومیان آمریکا از ذرت خشک برای سم زدایی پوست خود استفاده می کردند. امروزه اسکراب صورت نوعی لایه بردار است که از دانه های سیلیکونی کوچک یا عناصر گیاهی خرد شده تشکیل شده است. در بیشتر موارد، این نوع اسکراب ها فرمولاسیون طبیعی دارند و از مواد بی ضرر و ارگانیک تهیه می شوند.

راهنمای انتخاب یک اسکراب صورت مناسب و باکیفیت چیست؟

اولین قدم در استفاده از لایه بردار، انتخاب یک لایه بردار مناسب و با کیفیت است. یکی از کاربردی ترین و مهم ترین محصولات مراقبت از پوست، اسکراب است که انواع مختلفی دارد و با نام های تجاری مختلف تولید و به فروش می رسد. به همین دلیل انتخاب محصول مناسب کمی دشوار است، بنابراین برای خرید یک اسکراب پوست زیبا می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

1- نوع پوست خود را بشناسید

شناخت نوع پوست و نیازهای آن تاثیر زیادی در انتخاب محصولات مناسب پوست دارد. با این حال، افراد زیادی هستند که اطلاعات زیادی در مورد نوع پوست خود ندارند. انواع مختلف پوست واکنش های متفاوتی به محصولات مراقبت از پوست نشان می دهند. در این قسمت دستور پخت را ارائه می دهیم تا با انواع پوست بیشتر آشنا شوید.

ابتدا پوست را با یک شوینده ملایم بشویید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

از حوله یا دستمال برای خشک کردن پوست خود استفاده نکنید.

بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم واکنش پوست مشخص می شود.

یک دستمال تمیز را به آرامی روی پیشانی، چانه، گونه ها و شقیقه های خود بمالید.

بافت هر قسمت از صورت را از نظر چربی و چسبندگی بررسی کنید.

اگر بافت تمام قسمت های صورت چسبناک و چرب باشد به این معنی است که پوست چرب است.

اگر پوست به پیشانی، بینی یا دهان چسبیده باشد، پوست مختلط دارید.

اگر دستمال کاغذی کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی یا چسبندگی است، نوع پوست شما طبیعی است.

این آزمایش در افرادی که پوست خشک یا حساس دارند، روغن تولید نمی کند و در برخی موارد حتی ممکن است کشدار و خشک باشند.

2- اسکراب مناسب را پیدا کنید

با دانستن نوع پوست خود، از اسکراب مناسب استفاده کنید. اگر از اسکراب های خانگی استفاده می کنید، توصیه می شود ترکیبات استفاده شده را بررسی کنید و اینکه آیا محصول برای نوع پوست شما مناسب است یا خیر.

در مورد لایه بردارهای آماده موجود در بازار، بهتر است قبل از خرید، دستور پخت و مواد اولیه را بررسی کنید. اسکراب های صورت ساخته شده از هسته زردآلو، پوست گردو، بادام یا اکسید آلومینیوم انتخاب خوبی برای پوست های چرب و غیر حساس هستند. لایه بردارهای ساخته شده از ذرات سیلیکون، گرانول های جاذب، آلفا هیدروکسی یا بتا هیدروکسی بهترین انتخاب برای پوست های خشک و حساس هستند.

3- قبل از خرید محصول مورد نظر را بررسی کنید

انتخاب کرم مناسب برای نوع پوست تنها یک مرحله است، نه پایان کار. قبل از خرید موارد مهم و مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اصالت و سازگاری محصول با وب سایت برند سازنده

از فروشگاه های معتبر خرید کنید

تاریخ تولید و انقضا را بررسی کنید.

در صورت آسیب دیدگی یا خراشیدگی بسته بندی محصول از خرید خودداری کنید.

4- کرم صورت را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی به خصوص اسکراب بسیار مهم است. زیرا نگهداری ضعیف منجر به خراب شدن محصول و کاهش اثربخشی آنها می شود. برخی از اسکراب ها را می توان در حمام نگهداری کرد. اما برخی از انواع آن را باید در جای خشک و دور از نور نگهداری کرد.

چگونه از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب صورت بسیار آسان است، اما اگر می خواهید در مورد نحوه استفاده از این محصول بیشتر بدانید، زیر را بخوانید.

ابتدا موهای خود را کاملا جمع کنید.

پوست خود را با آب گرم مرطوب کنید.

دقت کنید که آب داغ نباشد زیرا پوست حساس و ملتهب می شود، اگر دمای آب خیلی پایین باشد منافذ پوست بسته می شود و اسکراب عملکرد خود را از دست می دهد.

پس از آن می توانید پوست خود را با ژل، کرم یا روغن شستشوی صورت بشویید.

یک اسکراب بردارید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. سعی کنید برای برداشتن اسکراب از کشو کمک بگیرید زیرا اگر از انگشت خود روی آن استفاده کنید باعث ایجاد میکروب و باکتری می شود.

سپس اسکراب را با دست به آرامی روی صورت خود بمالید.

این کار را 60 تا 90 ثانیه ادامه دهید و سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید.

پوست خود را با یک حوله نانو نرم یا متن مناسب خشک کنید. بهتر است از قطعات ضخیم یا سفت استفاده نکنید.

در مرحله بعد باید پوست خود را با یک مرطوب کننده مناسب آبرسانی کنید و رطوبت مورد نیاز را به آن بدهید. استفاده از مرطوب کننده مناسب باعث تقویت لایه لیپیدی و سد دفاعی پوست می شود. همچنین استفاده از مرطوب کننده مناسب از تولید چربی اضافی پوست جلوگیری می کند.

مواردی که باید هنگام استفاده از اسکراب صورت در نظر بگیرید

نکات ضروری هنگام استفاده از اسکراب ها وجود دارد، زیرا بدانید که آنها می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت پوست داشته باشند.

اسکراب را نزدیک چشم قرار ندهید. از آنجایی که پوست اطراف چشم حساس است و در تماس با اسکراب آسیب دیده و ملتهب می شود، در برخی موارد حتی می تواند باعث ایجاد خراش یا جای زخم شود.

حداقل دو بار در هفته از لایه بردار استفاده کنید تا پوستتان حساس و ملتهب بماند.

سعی کنید 60 تا 90 ثانیه دوش را روی صورت خود بگذارید زیرا بعد از این مدت احساس خشکی و تحریک پوست خواهید داشت.

اگر متوجه آلرژی یا حساسیت شدید، فورا استفاده از محصول را قطع کرده و با متخصص پوست خود مشورت کنید.

پاک کننده صورت برای چه کسانی مناسب است؟

اسکراب صورت با همه مزایا و کاربردهایش ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. همانطور که اشاره کردیم، اسکراب نوعی از بین بردن سلول های مرده و سطحی پوست است. این فعالیت برای برخی مناسب نیست و ممکن است مشکلات پوستی ایجاد کند.

در اینجا چند اسکراب خانگی برای پوست های خشک و حساس آورده شده است

اگر از جمله افرادی هستید که پوست خشک یا حساسی دارید، بهتر است از اسکراب های طبیعی و خانگی استفاده کنید زیرا مواد شیمیایی می توانند پوست را تحریک کنند. اسکراب نمک و شکر یکی از رایج ترین اسکراب های خانگی است که می توان آن را به راحتی تهیه کرد. برخی از مواد مانند عسل، قهوه، روغن زیتون و روغن مرطوب کننده، بلغور جو دوسر و اسانس ها به طور گسترده در اسکراب های خانگی استفاده می شوند.

برای نگهداری لایه بردارهای خانگی می توانید از ظروف شیشه ای مربا، سس و ... استفاده کنید. و بعد از پوست کندن در یخچال نگهداری کنید.

اسکراب شکر

روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی دارد و شکر قهوه ای تاثیر زیادی روی پوست دارد. روغن بادام شیرین حاوی مقدار مشخصی ویتامین E است که پوست را نرم و صاف می کند. یک و نیم فنجان شکر قهوه ای، یک فنجان روغن نارگیل مایع، یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین و چند گلبرگ خشک گل رز را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف شیشه ای تمیز نگهداری کنید.

اسکراب وانیل شکر برادر

نصف فنجان روغن نارگیل، نصف فنجان شکر قهوه ای و نصف قاشق چای خوری وانیل را با هم مخلوط کنید و در حین دوش گرفتن به پوست خود بمالید و سپس آبکشی کنید.

اسکراب موز و شکر

برای تهیه این اسکراب به مقداری موز رسیده نیاز دارید. موز یک مرطوب کننده سبک است که تاثیر زیادی در کنترل چربی پوست دارد. این اسکراب بهترین گزینه برای پوست های چرب یا برای نواحی خاصی از بدن است که چربی بیشتری دارند. یک موز رسیده، یک قاشق غذاخوری شکر گرانول یا شکر قهوه ای و یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل یا روغن ضروری دیگر را با هم مخلوط کنید. موز را له کنید. با این حال مراقب باشید موز را با مواد له شده مخلوط نکنید. می توانید از این اسکراب در حمام استفاده کنید و پس از یک دقیقه ماساژ پوست را بشویید. اگر می خواهید از این اسکراب برای صورت خود استفاده کنید، پوره موز را بدون دست زدن به چشم روی صورت خود ماساژ دهید و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

اسکراب موز و شکر

آسیاب کردن قهوه

کافئین موجود در قهوه تاثیر زیادی در بازسازی پوست دارد. این نوع اسکراب برای کسانی که پوست برنزه دارند توصیه می شود. ترکیب قهوه و نعناع برای این اسکراب عالی است و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. اسکراب قهوه باعث افزایش جریان خون و کاهش میزان آب در بافت ها می شود. برای تهیه این اسکراب به نصف فنجان دانه قهوه، نصف فنجان نمک طبیعی یا نمک دریایی، یک چهارم فنجان روغن نارگیل و دو قطره روغن نعناع نیاز دارید.

اسکراب قهوه

اسکراب پاک کننده پوست حساس

پوست خود را با اسکراب صورت معطر و مغذی کنید. بلغور جو دوسر موجود در این نوع اسکراب خاصیت ضد التهابی دارد و برای پوست های خشک و حساس گزینه بسیار خوبی است. برای تهیه این اسکراب به نصف فنجان شکر قهوه ای، یک چهارم فنجان روغن زیتون و چند قطره اسانس نیاز دارید. این مخلوط را در جای خشک نگهداری کنید. هنگام استفاده از این اسکراب باید پوست خود را مرطوب کرده و به صورت دورانی با پوست ماساژ دهید. اگر پوست شما بسیار حساس است، بهتر است به جای شکر، برگ خشک اسطوخودوس را به این مخلوط اضافه کنید.

اسکراب جو دوسر

لب ها را مالش دهید

برای اینکه پوست لبتان نرم و صاف شود، می توانید کمی روغن زیتون را با شکر گرانول مخلوط کنید و عصاره نعنا یا وانیل را به مخلوط اضافه کنید. مقداری را به آرامی روی لب ها ماساژ دهید. این بالم لب در خانه ساخته می شود و نیازی به شستشو ندارد.

مرجع: https://moorashin.com/product/اسکراب-کرم-محبوب-کلینیک-clinique-7day-scrub-cream/