آخرین مطالعات علمی سناپویان در مورد خطرات استفاده از ماشین ظرفشویی نشان می دهد که در حالی که ماشین ظرفشویی شما غذای بدون نقص را ارائه می دهد، بستر بسیار خوبی برای رشد و تکثیر قارچ های بیماری زا نیز می باشد.

میکروارگانیسم ها (از ویروس ها گرفته تا باکتری ها و قارچ ها) در همه جای بدن انسان از جمله در سطح پوست وجود دارند! بنابراین جای تعجب نیست که محققان می گویند لوازم آشپزخانه میزبان بسیار سخاوتمندی برای آنها هستند، بنابراین این مقاله را از هوم پلاس دنبال کنید تا در مورد مضرات استفاده از ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید.

معایب استفاده از ماشین ظرفشویی

اولین نگرانی برای هر کسی که ماشین ظرفشویی دارد، هزینه های مربوط به نصب و راه اندازی آن است. ماشین ظرفشویی برای کار کردن نه تنها به آب، بلکه به برق و مواد پاک کننده مخصوص نیز نیاز دارد. هنگام تصمیم گیری برای خرید نوع ماشین ظرفشویی، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید هزینه راه اندازی و نگهداری است. برچسب "کم مصرف" فقط در مورد لوازم آرایش صدق نمی کند. با خرید هوشمند و یافتن ارزان ترین ویژگی ها، می توانید در هزینه های مربوط به کار و نگهداری ماشین ظرفشویی خود صرفه جویی زیادی کنید. همچنین باید هزینه خرید مایع ظرفشویی یا قرص را نیز در نظر بگیرید که معمولاً گرانتر از مواد شوینده دستی هستند.

خطرات قارچ های بیماری زا در ماشین ظرفشویی

همه قارچ ها به یک شکل تحت تأثیر قرار نمی گیرند. بیشتر قارچ ها بی ضرر هستند. بخشی دیگر در حالی که در بدن ما ریشه می گیرد، تکثیر می شود و بر عملکرد اندام های ما تأثیر نامطلوب می گذارد.

در ژانویه 2018، محققان مطالعاتی را در مورد قارچ های بیماری زا در ماشین ظرفشویی در مجله Applied Biology and Environment منتشر کردند. در این مطالعه نسبتاً جامع در مورد خطرات استفاده از ماشین ظرفشویی، بیوفیلم های متصل به 24 درب ماشین ظرفشویی برای جمع آوری نمونه هایی از باکتری ها و قارچ ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

برخی از انواع کپک‌هایی که محققان در این آزمایش‌ها کشف کردند، برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا کسانی که از یک بیماری قبلی بهبود می‌یابند، خطرناک تلقی می‌شوند. در بین نمونه های یافت شده، رایج ترین قالب ها عبارتند از:

کاندیدا: این یک قارچ سفید است که باعث استوماتیت، عفونت های واژن و کاندیدیازیس مهاجم، عفونت قارچی خون می شود.

کریپتوکوکوس: این قارچی است که در صورت استنشاق می تواند باعث ایجاد کریپتوکوکوزیس در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شود. این بیماری می تواند به ریه ها یا سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. افراد مبتلا به HIV/AIDS ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به مننژیت کریپتوکوک یا آنسفالیت باشند.

رودوتورولا: یک قارچ قرمز رنگ که قبلاً خطرناک تلقی نمی شد، اما اکنون به عنوان عامل عفونت خون در افرادی که دارای کاتترهای ورید مرکزی (CVC) هستند شناخته شده است.

چرا کپک در ماشین ظرفشویی نمی میرد؟

سرویس دوره ای ظرفشویی بوش این است که اگر می‌خواهید وسایل سرسخت را بردارید، باید آنها را در آب داغ و مایع ظرفشویی یا مواد شوینده خیس کنید. اگرچه این توصیه درستی است، اما در برابر مخمر و کپک کار نمی کند. برخی از انواع قارچ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و در محیط های بسیار خشن که برای سایر میکروب ها خطرناک است رشد می کنند. بنابراین، آب داغ و مواد شوینده می توانند رشد کپک را تشویق کنند تا اینکه از آن جلوگیری کنند. ممکن است این الگوی رشد را در مناطق دیگر خانه که گرم و مرطوب هستند، مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی یا دوش حمام، دیده باشید.

نکاتی در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی

اجسام نوک تیز مانند چاقو و چنگال را به دور از سبد قرار دهید. قاشق ها را روی آن قرار دهید تا فضای بیشتری برای سایر وسایل داخل سبد ایجاد شود. این کار از بریدن یا سوراخ شدن پوست هنگام تخلیه ظروف پس از تمیز کردن جلوگیری می کند.

هنگام قرار دادن لیوان در ماشین ظرفشویی، حتما آن را به آرامی روی قفسه قرار دهید تا از شکستن یا خرد شدن آن جلوگیری کنید. هنگامی که چرخه شستشو شروع می شود، ظروف شیشه ای باید محکم و محکم قرار داده شوند تا فشار آب به آنها برخورد نکند و باعث شکستگی آنها نشود.

از پر کردن بیش از حد ظروف در خودرو خودداری کنید. قرار دادن ظروف بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی می تواند مشکلات مختلفی مانند تمیز نبودن ظروف یا شکستن بشقاب ها را ایجاد کند. غذاهای خود را به گروه‌هایی تقسیم کنید و به‌طور مرتب در قفسه‌ها قرار دهید.

اجازه دهید ماشین ظرفشویی شما پس از استفاده طولانی مدت خنک شود. استفاده طولانی مدت از ماشین ظرفشویی می تواند باعث داغ شدن بیش از حد قطعات و انتشار بخار قوی شود که می تواند پوست شما را بسوزاند. قبل از برداشتن ظروف، مطمئن شوید که قفسه به اندازه کافی خنک است که بتوان آن را لمس کرد تا از سوختن پوست جلوگیری شود.

همیشه هنگام بارگیری یا تخلیه ظروف ماشین ظرفشویی را خاموش کنید تا از تصادف جلوگیری شود.

با اضافه کردن قفل کودک، ماشین ظرفشویی خود را محکم کنید. بهتر است کودکان را از ماشین ظرفشویی دور نگه دارید.

مواد شوینده مانند پودر مایع ظرفشویی و قرص را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا از بلع و مسمومیت تصادفی آن جلوگیری شود.

هنگام استفاده از مواد شوینده، برچسب های هشدار دهنده را به دقت بخوانید. از مقدار توصیه شده برای شستن ظروف استفاده کنید.

فقط در صورتی که می خواهید از ماشین ظرفشویی استفاده کنید مخزن مواد شوینده را پر کنید. با این کار از ورود کودکان به مخزن و مسمومیت تصادفی خود با مواد شیمیایی جلوگیری می کنید.

از مخلوط کردن مواد شوینده ظرفشویی با سایر مواد شوینده یا سفید کننده خودداری کنید. زیرا بخارات تحریک کننده ای ایجاد می کند که استنشاق آن بسیار خطرناک است.

مواد شوینده و سایر مواد شیمیایی مرتبط با ماشین ظرفشویی باید در بسته بندی اصلی خود و برچسب مناسب نگهداری شوند تا کودکان آنها را با غذا اشتباه نگیرند.

قابلمه و تابه های نچسب را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. فرآیند شستشو می تواند پوشش نچسب این ظروف را از بین ببرد و به مرور زمان باعث تاب برداشتن آنها شود. ظروف نچسب را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید مگر اینکه در دستورالعمل استفاده از ظروف نچسب به صراحت ذکر شده باشد که شستن ظروف در ماشین ظرفشویی مانعی ندارد.

مطمئن شوید ظروف شما قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. ماشین ظرفشویی از دمای بالا برای تمیز کردن و شستن ظروف شما استفاده می کند. در آن دما، پلاستیک در نهایت می افتد یا شکننده می شود. بنابراین بهتر است آنها را با دست و در دمای کمتری بشویید.