دانستن تفاوت بین ونیرهای کامپوزیت و ونیرهای دندانی به شما کمک می کند تا با تغییر شکل دندان خود سازگار شوید.

توجه داشته باشید که گاهی ایجاد تغییرات در ظاهر و فرم دندان ها فقط به خاطر زیبایی بوده و در دسته خدمات زیبایی دندان قرار می گیرد و بیماری ها دلیل استفاده از آن نمی باشد. استفاده از روکش های دندانی و ونیرهای کامپوزیت به شما کمک می کند تا دندان هایی سفید و یکدست داشته باشید.

آشنایی با ونیرهای مرکب

ونیرهای کامپوزیت یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود طراحی لبخند هستند، این ونیرها مانند لمینیت دندان عمل می‌کنند، اما کیفیت آنها متفاوت است.

کامپوزیت های دندانی می توانند بسیاری از عیوب دندانی از جمله شکستگی، ترک های سطحی، فاصله بین دندان ها و تغییر رنگ دندان را پوشش دهند.

اگر مشکلات دندانی شما سطحی است و می خواهید ظاهر دندان هایتان را تغییر دهید، بهتر است از کامپوزیت های دندانی استفاده کنید تا ظاهر دندان هایتان به راحتی تغییر کند.

هزینه کامپوزیت های دندانی نسبت به ونیرهای دندانی کمتر است اما از طرفی مقاومت کمتری نسبت به آن ها دارند بنابراین باید در مدت زمان کوتاهی تغییر یا تنظیمات لازم را انجام دهید.

البته اگر بتوانید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در روز می تواند به بهبود عملکرد ونیرهای کامپوزیت کمک کند.

چه کسانی برای کامپوزیت های دندانی مناسب هستند؟

اگرچه کامپوزیت دندان رایج ترین روش برای پوشاندن دندان است، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

دندانپزشک شما تنها فردی است که می تواند تشخیص دهد که آیا روش کامپوزیت دندان برای شما مناسب است یا خیر.

اول از همه برای مشاوره و معاینه نزد دندانپزشک خود می روید و آنها دقیقا به شما می گویند که کدام ماده برای ونیر دندان بهتر است.

افرادی که دندان های تیره یا زرد دارند کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت های دندانی هستند. به طور کلی کامپوزیت تغییر رنگ دندان ها را می پوشاند و بر ظاهر لبخند تاثیر می گذارد.

دسته دیگر افرادی هستند که بین دندان هایشان فاصله وجود دارد. چه دندان ها منظم یا نامنظم باشند، فاصله بین دندان ها نیز می تواند بر ظاهر دندان های شما تأثیر بگذارد و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. بنابراین مشکل را می توان با کامپوزیت حل کرد.

دندان های شکسته و ترک خورده نیز شما را به خمیر دندان نیاز می کند. در این حالت بهترین خمیر دندان برای پوشاندن ترک یا شکستگی دندان ها ترکیبی است.

افرادی که دندان های کوتاهی دارند با کمک مواد تشکیل دهنده قادر به مقابله با این ظاهر خواهند بود. کامپوزیت خوب به نظر می رسد و دندان های کوتاه تر را بلندتر نشان می دهد.

معرفی روکش های دندانی

روکش های دندان معمولا از مواد مختلفی مانند فلز یا چینی ساخته می شوند و به عنوان پوششی برای دندان های آسیب دیده عمل می کنند.

روکش های دندانی را می توان روی یکی از دندان های آسیاب خود قرار داد و این دندان ها معمولا کمتر دیده می شوند، اما افرادی که هنگام خندیدن یا خمیازه کشیدن دهان خود را بیش از حد باز می کنند می توانند از روکش استفاده کنند.

ونیر را می توان در کمترین زمان ممکن در دندانپزشکی دیجیتال انجام داد و یا می توانید مدتی را صرف نصب روکش دندان به روش سنتی کنید.

یکی از مزایای مهم روکش ها این است که روی لبخند تاثیر نمی گذارد و حالت طبیعی آن را به طور کامل حفظ می کند.

روکش های دندانی انواع مختلفی دارند که در مدل های مختلف و با آپشن های متفاوت ساخته می شوند و دندانپزشک حرفه ای می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه برای خود کمک کند. موادی که می توان برای ساخت ایمپلنت دندان استفاده کرد عبارتند از:

سرامیک

سرامیک

زیرکونیوم

رزین کامپوزیت

ترکیبی از چندین عنصر؛ به عنوان مثال، ممکن است یک تاج سرامیکی همراه با یک تاج فلزی داشته باشید.

مقایسه مرحله آماده سازی دندان در کامپوزیت و ونیر

سطوح آماده سازی دندان های کامپوزیت و روکش با یکدیگر متفاوت است.

برای تهیه روکش دندان ابتدا باید قالب تهیه کرد و سپس روکش دندان یا روکش مصنوعی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود. در حالی که در فرآیند ترکیب، نیازی به تهیه قالب نیست.

روش کامپوزیت نسبت به ونیرهای دندان تهاجمی کمتری دارد. این به معنای آسیب کمتر به سطح تاج دندان طبیعی است.

در فرآیند تهیه کامپوزیت لازم است سطح دندان از آلودگی و مواد غذایی تمیز شود و هیچ گونه آلودگی روی سطح دندان وجود نداشته باشد.

کامپوزیت ها به مینای دندان آسیب نمی رسانند، زیرا در حین تهیه کامپوزیت دندان نیازی به تراش دادن مینای دندان نیست. به همین دلیل، پس از شکستن یا جدا شدن پوشش کامپوزیت از سطح دندان، فرد می تواند غذا را به راحتی بجود.

اما جالب است بدانید که روکش دندان حتی بیشتر از سایر روکش های دندان مانند لمینت به مینای دندان آسیب می زند. زیرا در فرآیند روکش دندان نیاز به برش حدود 60-70 درصد مینای دندان است.

مقایسه فرآیندهای قرارگیری و نصب لایه ها و کامپوزیت ها

مراحل نصب و نصب لایه ها و مخلوط ها متفاوت است.

نحوه نصب روکش دندان

یک روش پیچیده برای قرار دادن دندان

چه زمانی کامپوزیت بهترین انتخاب است؟

مواد کامپوزیت معمولاً در موارد صدمات و شکستگی های دندانی شدید استفاده نمی شود. هنگامی که تاج دندان هنوز سالم است، می توان از مواد کامپوزیت برای ترمیم آسیب های جزئی مانند شکستگی یا تغییر رنگ دندان استفاده کرد.

طول عمر یک پوشش کامپوزیت به طور متوسط ​​بین 5 تا 7 سال است. بنابراین روکش کامپوزیت باید روی دندان هایی قرار گیرد که از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند.

زمانی که روکش دندان ساییده شده و از استحکام و ثبات مناسبی برخوردار نیست، نباید از روکش کامپوزیت دندان استفاده کنید.
مشاهده متن کامل:https://drsheidaclinic.com/dental-composite/