هدف

ریاضیات یک علم رفتاری است که موضوع آن یافتن، توصیف و درک رفتار در موقعیت های پیچیده است و ابزار اصلی این علم مفاهیمی هستند که به ما امکان توصیف این رفتار را می دهند.

دکتر. دیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معالم تهران نیز در معرفی این علم گفت:

«علم ریاضی قانونی است که تجارب طبیعی را که در گیاهان و سایر موجودات می بینیم تنظیم می کند.

دکتر آریازی، استاد ریاضی و رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز در معرفی این علم می گوید: ریاضیات علم الگوبرداری از علوم دیگر است. یعنی زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروز اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

فرآیندهای مختلف در این زمینه و اهداف آنها به شرح زیر است:

ریاضیات کاربردی:

هدف این دپارتمان آموزش عالی این است که توانایی تجزیه و تحلیل کامل مسائل صنعتی، اقتصادی و برنامه ریزی را با ذخیره کافی دانش ریاضی داشته باشد و بتواند در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهد.

ریاضی محض:

هدف این شاخه از ریاضی تربیت متخصصان کامل ریاضی است که آمادگی لازم را برای ادامه تحصیل برای تحقیق و انتقال علوم ریاضی در سطح دانشگاه داشته باشند. آشنایی با فرم های ریاضی و تحلیل مسئله در مدل سازی ریاضی از دیگر اهداف ریاضی محض است.

گروه ریاضی:

واحد تربیت معلم با هدف تربیت معلمان و متخصصان آموزش ریاضی برای رفع نیازهای آموزشی کشور در مقطع پیش دانشگاهی برگزار می شود.

طبیعت:

برخلاف تصور برخی افراد، ریاضیات مجموعه‌ای از فرمول‌ها و قوانین نیست که بتوان آن را در هر مکان و هر زمان به کار برد. صبور و پیگیر باشید. باید چندین ساعت به یک مسئله ریاضی فکر کرد و آن را با نوآوری و خلاقیت حل کرد.

پس از فارغ التحصیلی، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های دولتی در سمت هایی که شامل تحلیل مسائل است، در بخش خصوصی در موضوعاتی مانند طراحی سیستم ها برای بهینه سازی و مسائل بهره وری و در صنعت در موضوعاتی مانند مدل سازی ریاضی و آموزش مشغول به کار شوند. .. مسئولیت های مختلفی را بر عهده بگیرند.

متخصصان تا دیپلم:

رئیس اتحادیه جهانی ریاضیدانان اخیراً در یازدهمین اجلاس آکادمی جهان سوم در تهران گفته است که بهتر است در مورد ریاضیات و کاربردهای آن صحبت کنیم تا اینکه بلافاصله ریاضیدانان را شناسایی کنیم. ریاضیات، ریاضیات کاربردی، یافت نشد.

«ریاضی محض بیشتر به قضایا و استدلال‌ها، منطق پشت آن‌ها و روش‌های اثبات می‌پردازد، در حالی که ریاضیات کاربردی نحوه استفاده و به کار بردن قضایا را آموزش می‌دهد، یعنی کاربرد ریاضیات در این زمینه در مسائل اجتماعی. می گوید"

وی افزود: وقتی از ریاضیات محض صحبت می کنیم، نباید تصور کنیم که فقط باید گوشه ای بنشینیم و مسائل ریاضی را حل کنیم، بلکه این علم، به ویژه در سطوح بالاتر، ارتباط تنگاتنگی با طبیعت دارد، به عبارت دیگر، ایده های ریاضی ترک نمی شود. سر. محققان، اما ریاضیدانان اغلب از طبیعت الهام می گیرند و به گفته «ژان باپتیست فوریه» ریاضیدان مشهور فرانسوی قرن نوزدهم، «مدیتیشن در طبیعت پربارترین منبع اکتشافات ریاضی است».

به طور کلی ریاضی کاربردی شاخه‌ای از ریاضیات است که کاربرد علمی خاصی دارد، مثلاً در اقتصاد، کامپیوتر، فیزیک یا آمار و احتمال استفاده می‌شود و ریاضیات محض نیز شاخه‌ای است که به هر حال فکر به ریاضی مربوط می‌شود. تئوری، اما باید توجه داشت که امروزه این دو گرایش با هم ادغام شده اند تا حد و مرزی تعریف نشود.

گاهی یک نظریه کاملاً ناب ​​وارد مرحله کاربردی می شود و وقتی در عمل با مشکلی مواجه می شود به حوزه نظری باز می گردد، در نهایت ایرادات را اصلاح می کند و به مرحله کاربردی باز می گردد. یعنی تعامل و ارتباط بین ریاضیات کاربردی و محض وجود دارد و هر یک از این دو رشته از تخصص رشته های دیگر بهترین استفاده را می کند و بنابراین یک ریاضیدان موفق باید هر دو رشته را بداند.

مقدمه ای کوتاه بر دروس تخصصی ریاضی کاربردی:

ریاضیات گسسته:

هدف از این دوره معرفی حوزه های مختلف ریاضیات و کاربردهای آن با تاکید بر اثبات و ارائه الگوریتم های مختلف می باشد. موضوعات مورد بحث در این دوره عبارتند از: معادلات دیفرانسیل و روابط عود، توابع تولید، اصول گنجاندن و حذف، ماتریس های نموداری، کاربرد نمودارهای همگرا و دیگر، جبر سفید، کاربردها و طراحی حد، مربع های لاتین، صفحات تصویر، کدگذاری و غیره. . . و چاپ

آماده سازی پیشرفته:

در این دوره دانشجویان با برنامه نویسی مناسب، مستندسازی برنامه ها، برنامه نویسی ساختاریافته، آشنایی با زبان برنامه نویسی دوم و مقایسه آن با زبان اول، برنامه های اشکال زدایی و تست، اطمینان از صحت برنامه، الگوریتم های غیر عددی از جمله: پردازش رشته ای آشنا می شوند. ، روش های جستجو و مرتب سازی، کامپایلرها و آشنایی با سایر برنامه های ترجمه، اجرای پروژه های بزرگ و ....

مطالعه از منبع: https://lotusmath.ir/product/دوره-صفر-تا-صد-ریاضی-تجربی/