آیا تا به حال در مورد سلامت دندان خود وسواس داشته اید؟ مینای دندان بخش مهمی از دندان است که باید به سلامت آن توجه ویژه ای شود. عاج، هسته و شکل کلی دندان را تشکیل می دهد. عاج از لوله هایی (لوله های حاوی لوله های ریز) شامل سلول های تخصصی به نام ادونتوبلاست تشکیل شده است. اجسام سلولی ادونتوپلاست روی سطح پالپ عاج قرار دارند. سلول های مورفولوژیکی عاج. سلول های ادونتوبلاست دارای زائده های سیتوپلاسمی هستند. آنها در داخل لوله های عاج قرار دارند. خواص فیزیکی و شیمیایی عاج مانند استخوان است.

دانتین کجاست؟

عاج یک بافت معدنی استخوان مانند است که پالپ هر تاج و ریشه را احاطه کرده است. ضخامت دندان ها را تشکیل می دهد. عاج معدنی عمدتاً یک نمک کلسیم به شکل کریستال های هیدروکسی آپاتیت است. آنها 70 درصد وزن خشک آنها را تشکیل می دهند. ماتریکس عاج شامل رشته های کلاژن نوع I و کیکوزامینوگلیکان است که توسط سلول های عاج ساز (ادونتوبلاست) سنتز و ترشح می شود.

ساختار عاج

عاج سخت تر از استخوان است و به رنگ زرد است. عاج توسط سلول های ادنتوبلاست تولید می شود. زاویه این سلول ها Tomes Fibr نامیده می شود. لوله های باریکی به نام توبول های دندانی زاویه شکمی حفره دندانی را می پوشانند. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله دندانپزشک را مطالعه کنید.

عاج‌هایی که بین سلول‌های ادنتوبلاست و عاج معدنی که دمینرالیزه می‌شود تشکیل می‌شود، پیش عاج نامیده می‌شود.

عاج، بر خلاف استخوان، در صورت شکسته شدن سلول های ادنتوبلاستیک برای مدت طولانی حفظ می شود و به دندان اجازه می دهد بدون پوسیدگی زنده بماند.

عاج بافت حساسی است به دلیل وجود انتهای عصب آزاد در زوایای تومز و توبول های عاج و تمامی محرک های عاج به صورت درد دریافت می شود. بنابراین سطح عاج در تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سمنتوم پوشانده می شود.

ساختمان عاج

عاج قسمت اصلی و شکل کلی دندان را تشکیل می دهد. عاج حاوی توبول‌هایی (کانال‌های لوله‌ای میکروسکوپی) است که حاوی سلول‌های خاصی به نام ادنتوبلاست است. بدنه سلولی ادونتوپلاست روی سطح پالپ عاج قرار دارد و سلول‌های مورفولوژیکی عاج هستند. سلول های ادونتوبلاست دارای برآمدگی های سیتوپلاسمی هستند که در داخل لوله های عاجی قرار دارند. خواص فیزیکی و شیمیایی عاج بسیار شبیه به استخوان است.

فیل ها و استخوان ها هر دو بافت زنده هستند و حاوی پروتوپلاسم زنده هستند. اما از نظر ساختاری، تفاوت این دو بافت در این است که استئوبلاست ها مانند آنها روی استخوان داخل ماده قرار می گیرند، اما در عاج، ادونتوبلاست ها روی سطح پالپ قرار می گیرند و فقط زائده هستند. در ماده بین سلولی عاج و فعال باقی می ماند.

بلافاصله پس از تشکیل عاج توسط ادنتوبلاست، مینای دندان تولید می شود. لایه داخلی عاج هنوز کلسیفیه نشده است و بین دندان کلسیفیه و ساقه سلول های ادونتوبلاست که پریودنتیم نامیده می شود قرار دارد. بر خلاف مینا، تشکیل عاج پس از رویش دندان و در طول عمر حفره ادامه می یابد. این مقاله را بخوانید: متخصص کانال ریشه

عاج اولیه چیست؟

عاجی که اولین فرم دندان را تشکیل می دهد، عاج اولیه نامیده می شود و تقریباً 3 سال پس از رویش دندان از بین می رود. مسیر توبول عاج از پالپ تا مینای دندان مستقیم نیست بلکه به شکل S است مسیر توبول با زاویه قائمه از سطح پالپ شروع شده و اولین خم منحنی S شکل را دنبال می کند. به سمت سطح دندان

عاج ثانویه چیست؟

به نوعی از عاج که از رسوب عاج بعد از عاج اولیه تشکیل می شود، عاج ثانویه می گویند. این نوع دندان بدون محرک خارجی تشکیل می شود. لوله‌های عاج ثانویه صاف‌تر هستند و توبول‌های کمتری نسبت به لوله‌های عاج اولیه دارند. اگرچه این بخش از عاج، پالپ را احاطه کرده است، اما در دندان‌های چند ریشه، پالپ روی سقف و کف قسمت کرونر اتاقک پالپ ضخیم‌تر است.

ترمیم دندان چیست؟

عاج ترمیم کننده (عاج سوم) نوعی عاج است که در پاسخ به محرک های شدید مانند پوسیدگی ناشی از ضربه و سایر فعالیت های دندانی به دلیل جایگزینی ادنتوبلاست ها تولید می شود. این نوع عاج در دیواره پالپ نزدیک ناحیه آسیب دیده یافت می شود. به عنوان مثال، دندان های ترمیم در حفره ساخته شده در پالپ 1.5 میلی متری ایجاد شده اند. این نوع عاج یک ماه پس از آسیب در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. این نوع دنتین از نظر ساختار و شیمی با فریم دنتین و دنتین دنتین متفاوت است و تعداد توبول های عاج کم بوده و مشمول مهارت های زیادی نمی باشد.

گاهی اوقات تحریک متوسط ​​مانند پوسیدگی خفیف و اتریشی باعث مرگ سازندهای ادنتوبلاست و ادنتوبلاست می شود. به این نواحی عاج که از خارج عاج تا پالپ دندان امتداد دارند، مجاری مرده می گویند. مناطق مرده توسط عاج ترمیمی تشکیل شده از ادنتوبلاست های جایگزین مسدود می شوند. مناطق مرده اغلب در نواحی شاخک های پالپ باریکی که تراکم ادونتوبلاست ها بیشتر است مشاهده می شود.

علائم پوسیدگی

در زیر به علائم پوسیدگی دندان می پردازیم:

دندان درد به دلیل تنگی نفس

وقتی تنفس باعث درد در دندان می شود، این در واقع یکی از نشانه های حساسیت دندان است. به عبارت دیگر واکنش دندان پس از تماس با هوا و احساس درد پس از تماس هوا با دندان از نشانه های حساسیت به عاج است.

حساسیت به سرما یا گرما ناشی از غذا یا نوشیدنی

اگر غذای سرد یا گرم و همچنین نوشیدنی های گرم یا سرد را در دهان خود قرار می دهید و دندان هایتان درد می کند، ممکن است فکر کنید که به دندان حساسیت دارید.

یکی دیگر از نشانه های ساییدگی مینای دندان و لایه محافظ دندان هنگام کشیدن یک شی ناهموار مانند مسواک یا ناخن روی دندان، می تواند منجر به شک به حساسیت دندان شود.

طعم ترش و شیرین

گاهی اوقات طعم ترش یا شیرین باعث دندان درد می شود. این به این معنی است که دندان دچار سوزش دردناک می شود و به همین دلیل است که می توانید متوجه حساسیت عاج شوید.

خواص شیمیایی و سلولی عاج

وزن عاج بالغ حدود 70 درصد مواد معدنی، 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب است. عاج از سلول هایی به نام ادنتوبلاست تشکیل شده است که در محیط پالپ یافت می شوند و برون رفتگی سلولی آنها در داخل عاج به ساختارهای لوله ای به نام "توبول های عاجی" گسترش می یابد. این سلول ها ابتدا ماتریکس ارگانیک عاج را تولید کرده و سپس آن را کلسیفیک می کنند.

خواص فیزیکی عاج

رنگ عاج در مقایسه با رنگ مینا زرد است. نور می تواند به راحتی از مینای نازک معدنی عبور کرده و توسط دندان منعکس شود. به همین دلیل تاج دندان تقریباً زرد به نظر می رسد. از آنجایی که میزان مواد معدنی عاج بسیار زیاد و کمی کمتر از مینای دندان است، می توان گفت که عاج از استخوان و سیمان سخت تر و از مینای دندان ضعیف تر است.

تفاوت بین مینای دندان و عاج چیست؟

فراوان ترین ترکیبات آلی در عاج، کلسیم و فسفات است این مقدار مواد آلی ترکیب این ناحیه را شبیه مینای دندان و استخوان می کند اندازه این ماده در عاج کوچکتر از مینای دندان است، بنابراین این ناحیه از دندان نرمتر از مینای دندان است.

تفاوت مهم دیگر بین عاج و مینای دندان این است که مینای دندان بافت زنده ای نیست. برخلاف مینای دندان، عاج یک بافت زنده است که شامل انواع رگ های خونی، کانال های عاج و اعصاب است. این قسمت بر خلاف مینای دندان می تواند باعث انتقال دندان درد شود.

مراقبت از دندان = مراقبت از دندان

با مراقبت از دندان ها و رعایت نکات بهداشتی دهان می توانید از بسیاری از بیماری ها و مشکلات پیشگیری کنید. برای اینکه دندان های خود را قوی و سالم نگه دارید، نکات و توصیه های زیر را دنبال کنید:

دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان مسواک بزنید.

روزی یکبار نخ دندان بکشید.

هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید

درمان دندانپزشکی

هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن حرفه ای دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید

اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد راه های ترک سیگار صحبت کنید.

علائم پوسیدگی دندان

از جمله علائم رایج حساسیت به عاج دندان می توان به تماس هوای سرد با دندان ها یا تغییرات دمایی ناشی از غذاهای سرد و گرم اشاره کرد، به عنوان مثال زمانی که دندان های خود را مسواک می زنیم و احساس درد می کنیم یا زمانی که ناخن های خود را در دندان فرو می کنیم و احساس درد می کند. ناشی از حساسیت های دندانی دندان است. تحریکات شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش در شروع دندان درد و این تحریکات نیز باعث ایجاد درد خاص در دندان می شود.

بیشتر بخوانید: بریس در ارتودنسی

درمان حساسیت دندان

مهمترین قدم در درمان حساسیت دندان مراجعه به دندانپزشک برای یافتن علت مشکل و بررسی علائم حساسیت دندان است. دندانپزشک با توصیه به بیمار برای مسواک زدن صحیح و عدم استفاده از خمیرهایی که باعث سایش دندان می شود، این مشکل را حل می کند.

اخرین حرف

در این مقاله با ایمپلنت دندان آشنا شدیم. ما مسائل و راه های حمایت از آنها را بررسی کرده ایم. می دانیم که عاج بخشی از دندان است که بین مینای دندان، سمنتوم و حفره پالپ قرار دارد. این بلندترین قسمت دندان است و رنگ آن معمولاً خاکستری کم رنگ یا زرد است. عاج از سلول های واقع در پوشش دندان ها (ادوتوبلاست ها) تشکیل شده است. عاج دارای سوراخ های میکروسکوپی کوچکی به نام حفره است که از طریق حفره به بیرون و مرز خارجی سیمان یا مینای دندان امتداد می یابد. امیدواریم مطالب جمع آوری شده مفید واقع شود. لطفا نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید. اگر باز هم سوالی دارید می توانید در نظرات بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ خواهند داد.


مراجعه به مرجع: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/