زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیکی است، مادر باردار می تواند به طور طبیعی و با فعالیت های منظم در دوران بارداری زایمان کند. اما درد زایمان طبیعی همه خانم ها را نگران می کند، بنابراین مادران آینده در تصمیم گیری برای بچه دار شدن تردید دارند و درک مراحل اولیه این نوع بارداری برای همه خانم ها مهم است.

زمان دقیق زایمان طبیعی مشخص نیست و زمان در نظر گرفته شده توسط پزشک برای زایمان محدود است و حتی در 2 تا 3 هفته امکان زایمان زودرس وجود دارد.

روش های زایمان طبیعی

زایمان طبیعی به سه مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول

در این مرحله درد مادر به تدریج شروع می شود و تا باز شدن دهانه رحم ادامه می یابد.

سطح اول کار خود به سه بخش تقسیم می شود:

• درد اولیه

• درد فعال

• زمان تغییر است

دردهای اولیه از مرحله اول

رحم نازک می شود و مادر شروع به درد می کند، اما این درد برای مادر بیشتر از مراحل بعدی قابل تحمل است، زیرا رحم به آرامی باز می شود.

درد فعال

این مرحله به این دلیل است که دهانه رحم به 4-7 سانتی متر می رسد. وقتی رحم تا 6 سانتی متر بزرگ می شود، انقباضات شدیدتر می شود، درد افزایش می یابد و مادر گرم می شود.

سطح متوسط

این مرحله زمانی است که دهانه رحم 8 تا 10 سانتی متر باز می شود و مادر در این زمان درد بیشتری احساس می کند. این زمان زیاد نیست (از 20 تا 90 دقیقه) که در این مدت جنین به روده مادر فشار می آورد و مادر باردار آماده زایمان می شود.

مراحل زایمان طبیعی

مرحله دوم

در این مرحله دهانه رحم مادر به طور کامل باز می شود و جنین خارج می شود. دکتر از مادر خواست فشار بدهد. فشار و کشیدن مادر باعث می شود که سر نوزاد به پایین بیفتد و سر نوزاد در دهانه رحم قرار گیرد، پزشک از بینی نوزاد خون و معده و سپس شانه، زیر شانه و سایر قسمت ها را می گیرد. کودک بدن دور

سطح سوم

این مرحله مربوط به خروج نوزاد و رحم است. پس از تولد نوزاد، سینه از دیواره رحم جدا شده و از طریق واژن خارج می شود. زمان دفع جفت بین 5 تا 30 دقیقه است.

برای مادران بار اول که قصد زایمان طبیعی دارند، زایمان 12 تا 16 ساعت طول می کشد تا دهانه رحم به طور کامل گشاد شود و برای مادران بار دوم 5 تا 6 ساعت طول می کشد. برای تعیین تاریخ زایمان، زمانی که مادر درد دارد، پزشک دهانه رحم را بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: مراحل زایمان طبیعی

روش های طبیعی تولید مثل

فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یک فرآیند طبیعی است که در آن سیستم بدن مادر در این زایمان دچار اختلال نمی شود. و نوزاد به طور طبیعی به دنیا آمد. به همین دلیل برای مادر و نوزاد بهتر است.

درد زایمان طبیعی چند ساعت قبل و در حین زایمان ادامه دارد و پس از زایمان، مادر خیلی سریع به وضعیت قبلی خود باز می گردد. اما در سزارین درد مادر بعد از زایمان ادامه دارد. همچنین خونریزی در این زایمان بسیار کمتر از سزارین است.

زایمان طبیعی باعث می شود که جنین در روزهای آخر بیشترین رشد سلول های مغزی، سیستم تنفسی و کبد را داشته باشد و جنین رشد خود را به خوبی تکمیل کرده باشد.

در عین حال در نوع طبیعی زایمان امکان بستن وجود دارد و مادر باردار می تواند به نوزاد شیر دهد. به دلیل خارج شدن مایع از ریه نوزاد، فشار وارده به سینه نوزاد به تنفس نوزاد کمک زیادی می کند.

اگر در دوران بارداری، مادر آینده به درس های بارداری مانند ورزش، رژیم غذایی و مراقبت از خود توجه کند، زایمان طبیعی یا طبیعی موفقی خواهد داشت.

در سزارین به دلیل برش بزرگ در شکم مادر، باید مراقبت بیشتری برای جلوگیری از عفونت انجام شود. یکی از عوارض سرطان معده می تواند مربوط به چسبندگی در شکم یا محل برش باشد.

همانطور که می دانید بسیاری از پزشکان زایمان طبیعی را برای زنان باردار توصیه می کنند. زیرا این روش فواید زیادی برای مادر و نوزاد دارد که در ادامه برای شما صحبت خواهیم کرد:

در این میان، کودک باکتری های مفید دریافت می کند.

در طی زایمان طبیعی، مایعی که وارد ریه های نوزاد می شود به طور کامل خارج می شود.

به طور کلی از خطرات و عوارض جراحی در امان خواهید بود.

شما سریعتر و موثرتر از مادران سزارین شیر می دهید.

در بارداری بعدی عوارض کمتری را تجربه خواهید کرد.

شما خطر چاقی و آسم را در فرزندتان کاهش می دهید.

نسبت به کسانی که سزارین می کنند، عوارض بسیار کمتری خواهید داشت.

برای این نوع تحویل هزینه کمتری پرداخت می کنید.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

در بررسی فواید زایمان طبیعی برای مادر باید به چند نکته توجه کرد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

شیردهی برای زنان باردار

مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، می توانند خیلی زودتر از آنهایی که سزارین شده اند، شیردهی را شروع کنند.

مادرانی که سزارین می‌شوند به دلیل عوارض جانبی داروها برای در آغوش گرفتن و تغذیه فرزندان خود نیاز به کمک دارند و توجه ویژه‌ای به عدم فشار در محل دوخت دارند. باعث تاخیر چند ساعته تا 12 ساعت یا بیشتر در شیر نوزاد می شود. این تاخیر می تواند بر احساسات مادر تاثیر بگذارد و او را تحت فشار قرار دهد.

در زایمان طبیعی محدودیت زمانی برای نگه داشتن نوزاد و شیر دادن وجود ندارد. از آنجایی که مادر تحت تاثیر داروهای بیهوشی و درد در ناحیه بخیه قرار نمی گیرد، می تواند با سرعت بیشتری از نوزاد خود مراقبت کند.

آگاهی مادر و زایمان طبیعی

تمرکز حین زایمان می تواند یکی دیگر از مزایای زایمان طبیعی برای مادر باشد. هنگام زایمان طبیعی، مادر کاملا بیدار است و هیچ بیهوشی برای او استفاده نمی شود. بنابراین مادر آگاه است و می تواند فشار لازم را برای حرکت کودک از کانال زایمان ایجاد کند. این نوع فشار همچنین در هنگام سزارین برای هدایت نوزاد از طریق کانال زایمان استفاده می شود.

3- عدم نیاز به تزریق مواد شیمیایی به مادران دارای زایمان طبیعی

در ماه آخر بارداری، دهانه رحم نرم می شود. در هنگام زایمان انقباض رحم افزایش می یابد که منجر به درد زایمان می شود و در این شرایط حاملگی در لگن مادر قرار می گیرد. در این حالت دهانه رحم کشیده و باز می شود. جنین به سمت پایین حرکت می کند و سر را به سمت پایین می چرخاند.

با هر انقباض رحم، سیگنال هایی به مغز فرستاده می شود که باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود. با ترشح این هورمون، انقباضات شدیدتر می شوند.

اکسی توسین هورمونی است که در حین تولد و بعد از آن بسیار مهم است، به گونه ای که این هورمون پس از باز شدن رحم و هنگام زایمان ترشح می شود و در نتیجه باعث تسهیل زایمان، تحریک شیر و ترشح شیر می شود.

ترشح هورمون اکسی توسین در هنگام زایمان بسیار مهم است. در مادرانی که از سزارین استفاده می کنند، گاهی برای تقویت انقباضات، تزریق اکسی توسین ضروری است.

یکی دیگر از مزایای زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین، عدم تزریق هورمون اکسی توسین برای افزایش انقباضات رحمی و عدم وجود کاتتر در مثانه است.

زمان ترخیص مادر با زایمان طبیعی

از مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به زمان زایمان اشاره کرد. مادران پس از زایمان طبیعی به مدت 24 ساعت در بیمارستان خواهند ماند. پس از این مدت با انجام عملی خاص مادر را برای اطمینان از وضعیت جسمی و روحی او خارج کردند. برای مادرانی که سزارین می شوند این مدت طولانی تر است و دیرتر ترخیص می شوند.

برخی از مراحل فرآیند ترشحات سلامت زایمان طبیعی مادر به شرح زیر است:

الف- بررسی علائم و نگرش های حیاتی

فشار خون، نبض، تنفس و همچنین علائم افسردگی در این زمینه مهم است.

ب- به وضعیت ادرار و مدفوع توجه کنید

در این زمینه توجه به توانایی مادر در دفع ادرار و مدفوع بعد از زایمان بسیار مهم است.

اندازه گیری هموگلوبین C

این نوع آزمایش در مواردی انجام می شود که مادر مبتلا به کم خونی باشد و برای تایید وضعیت او پس از زایمان انجام می شود.

د- پرداخت هزینه مادران زایمان طبیعی

از بسیاری جهات، ما نشان می دهیم که هزینه های زایمان طبیعی بسیار مقرون به صرفه است.

یکی از دلایل این امر این است که مادر بعد از زایمان برای مدت طولانی در بیمارستان نمی ماند که باعث کاهش هزینه ها می شود.

5- مصونیت مادران پس از زایمان طبیعی

از دیگر مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به عدم وجود بیماری پس از تولد اشاره کرد. مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، در معرض خطر زخم، عفونت و سایر مشکلاتی که معمولاً مادرانی را که به روش سزارین زایمان می کنند، آزاردهنده نیستند.

عواملی مانند پارگی رحم که در سزارین رخ می دهد نیاز به درمان و استرس زیادی برای خود مادر دارد. این مشکل در زایمان طبیعی وجود ندارد و ذهن مادر آرام است.


عوارض جانبی احتمالی

زایمان به هر وسیله ای می تواند عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت داشته باشد. اما با زایمان طبیعی این عوارض خیلی زودتر از سزارین برطرف می شود. عوارض جانبی کوتاه مدت شامل درد شدید، انقباضات رحمی و فشار خون بالا است.

افتادگی رحم و مثانه و یا حتی بدتر شدن هموروئید از جمله عوارض نیست. بلکه این بیماری ها به دلیل حاملگی های متوالی یا عدم ورزش با بارداری همراه هستند. البته افراد مبتلا به هموروئید به دلیل فشار زیاد و خونریزی برای زایمان بیولوژیک توصیه نمی شوند.

چه کسانی نباید زایمان طبیعی داشته باشند؟

زایمان طبیعی بدون دارو، برش یا وسایل مصنوعی بهتر است، به همین دلیل است که مهم ترین زایمان محسوب می شود و زمانی اتفاق می افتد که مادر باردار فرزند خود را بدون دارو یا جراحی به دنیا بیاورد.

ترس مادران باردار از درد هنگام زایمان، امکان انتخاب این روش را کاهش داد. اما با روش های مدرن امروزی درد زایمان کاهش می یابد و می توانند زایمان طبیعی بدون درد، راحت و موفقی داشته باشند. زایمان برای هر مادر آینده یک تجربه متفاوت است.

90 درصد خانم ها می توانند این نوع زایمان را انجام دهند اما برخی از خانم های باردار به دلیل فیزیولوژی بدن نمی توانند این روش را انجام دهند و متخصصان برای آنها سزارین را توصیه می کنند. در زیر شرایطی را به شما معرفی می کنیم که تعیین می کند چه کسانی نباید به این شکل متولد شوند.

بیماری خاص مادر

اگر مادر مبتلا به بیماری خاصی (دیابت، بیماری قلبی و ...) یا بیماری مانند ایدز باشد که بتواند جنین را مبتلا کند، سزارین مجاز است.

در ساحل

اگر مادر باردار نمی تواند درد را تحمل کند البته راه هایی برای غلبه بر ترس وجود دارد که می توان آن ها را زیر نظر متخصص زنان مدیریت کرد.

سر بچه پایین نمیاد

اگر کشش رحم تا چند ساعت قبل از تولد باعث افتادن سر نوزاد و خارج نشدن نوزاد شود، به مادر توصیه می شود آن را درمان کند.

موقعیت کودک در رحم

در صورت عدم چرخش نوزاد و قرار گرفتن سر در وضعیت نامناسب، سزارین برای مادر توصیه می شود.

هموروئید مادر باردار

اگر مادر باردار مبتلا به هموروئید حاد باشد این زایمان توصیه نمی شود زیرا در حین زایمان خونریزی خواهد داشت.

سزارین انجام دهید

مادرانی که برای زایمان قبلی دو سزارین انتخاب می کنند باید برای زایمان بعدی سزارین شوند و نمی توانند به طور طبیعی زایمان کنند.

سابقه جراحی مادر باردار

اگر مادر باردار سابقه جراحی دهانه رحم، سرکلاژ و سقط های مکرر داشته باشد، متخصصان زنان سزارین را توصیه می کنند.

حاملگی چند قلو

برای مادران باردار دارای چند قلو به دلیل اینکه احتمال زیادی وجود دارد که یکی از جنین ها در وضعیت طبیعی قرار داشته باشد، زایمان سزارین انجام می شود.

اکسیژن رسانی کودک

در صورتی که وضعیت کودک در هنگام تولد به گونه ای باشد که به دلیل کمبود اکسیژن سلامتی وی در خطر باشد و پزشک معتقد باشد که اکسیژن کافی به کودک غیر ممکن است، روش زایمان طبیعی انجام نمی شود. تعریف شده است

وزن مادر و فرزند

وزن مادر باردار و جنین بسیار مهم است. اگر اضافه وزن دارند، سزارین برای آنها توصیه می شود.

روش های زایمان طبیعی

روش اپیدورال (زایمان بدون درد)

این روش که زایمان طبیعی بدون درد نیز نامیده می شود، با کمک داروی اپیدورال که در ستون فقرات مادر باردار تزریق می شود، درد مادر را کاهش داده و زایمان را آسان می کند.

تولد در آب

زایمان طبیعی در آب یکی از روش های تسکین ذهن هنگام تولد است که در آن زن باردار دوران درد را در آب سپری می کند و آرامش بیشتری دارد.


تعداد بخیه در زایمان طبیعی

بسیاری از افراد ممکن است نگران نیاز به بخیه و تعداد آنها در زایمان طبیعی باشند، اما جای نگرانی نیست. زیرا همه مادران در هنگام زایمان نیازی به بخیه ندارند. واژن آنقدر انعطاف پذیر است که بیشتر پارگی ها در این قسمت ایجاد نمی شود.

در زایمان طبیعی میزان بخیه بستگی به میزان پارگی دارد، البته هر چه پارگی بزرگتر باشد نیاز به بخیه های بیشتری خواهد بود. گاهی اوقات، برخی از پارگی هایی که ایجاد می شود به اندازه ای کوچک هستند که نیازی به بخیه نیست.

به طور کلی در صورت نیاز به بخیه، قطعا تعداد بخیه ها مانند زایمان سزارین نخواهد بود، تعداد کمی بخیه از مقعد تا واژن زده می شود و پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.

زایمان طبیعی بدون درد



زایمان طبیعی چقدر دردناک است؟

اگر زایمان طبیعی و بدون تزریق داروی بیهوشی باشد، مادر قطعاً احساس درد می کند، اما به یاد داشته باشید که درد هر کسی متفاوت است و در واقعیت نمی توان گفت که همه به یک اندازه و یکسان درد می کنند.

وقتی نوزاد در مرحله زایمان است، رحم منقبض می شود، چنین شرایطی برای مادر دردناک است. اغلب، دردهای گزارش شده در حین زایمان طبیعی شدید است. زمانی که نوزاد در مرحله تولد است، فشار زیادی به لگن و قسمت پایین بدن مادر وارد می شود. هنگامی که تزریق اپیدورال انجام می شود، مادر دردی احساس نمی کند.



بیشتر بخوانید: دردهای زایمان طبیعی چگونه ظاهر می شوند؟

چه کسی یک منبع طبیعی ساده دارد؟

افرادی که زایمان طبیعی را برای تولد نوزاد خود انتخاب می کنند باید به عوامل مهمی برای داشتن آن توجه کنند و آرامش و موفقیت را برای آن ارائه دهند. در واقع افرادی که به طور منظم و روزانه ورزش می کنند و تصمیم دارند برای تسکین درد نیز اپیدورال انجام دهند، قطعاً هیچ مشکلی در هنگام زایمان طبیعی احساس نخواهند کرد.

همچنین وقتی درد زایمان شروع می شود، زنان آرام با خوشحالی زایمان می کنند.



اندازه لگن برای زایمان طبیعی

اندازه و شکل لگن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی زایمان را آسان‌تر می‌دانند زیرا شکل و اندازه مناسبی از لگن دارند. شکل ژنیکوئید لگن برای باروری ایده آل است، این شکل از لگن تقریبا در نیمی از زنان دیده می شود.

لگن مردان بدترین نوع لگن برای زایمان طبیعی است، زیرا قیفی شکل است و باریک شدن فضا زایمان را با مشکل مواجه می کند. اگر می خواهید بدانید چه تیپ زنی هستید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایش انجام دهد و نوع لگن را به شما بگوید.

مطالعه مقاله کامل: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز