حداقل سعی کنید بدانید چه زمینه هایی را می توانید انتخاب کنید. فیلدهای زیادی وجود دارد و تعداد کمی از آنها همه فیلدهای دفترچه یادداشت را به خوبی می دانند و البته معمولاً هیچ کس همه فیلدها را انتخاب نمی کند و آنها را دوست ندارند، بنابراین حداقل فیلدهایی که پرطرفدارترین هستند یا شخص دوست دارد باید باشد. شناخته شده.

پرطرفدارترین رشته های علوم تجربی بر اساس نمرات خوب عبارتند از: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، علوم تغذیه، پرستاری، رادیولوژی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، هوش، اتاق عمل، زنان و زایمان.

در میان رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، معماری کامپیوتر، نفت و شیمی به طور فزاینده ای محبوب می شوند.

همچنین می توان گفت که سه رشته پرطرفدار علوم تجربی حقوق، حسابداری و روانشناسی هستند.

هر رشته ای مزایا و معایبی دارد. علاقه، استعداد، روحیه و هدف شما بسیار مهم است. نمی توان یک نسخه کلی داد و گفت که این رشته برای همه بهتر است یا برای هیچکس مفید نیست. این به شما بستگی دارد که کدام رشته بر اساس علایق و شرایط شما مناسب تر است. در این فرصت باقی مانده بروید و زمینه ها را بررسی کنید، وقت بگذارید و از کسانی که در این زمینه کار می کنند یا اگر به مشاورانی دسترسی ندارید که به خوبی رشته ها را می شناسند و می توانند حداقل نیم ساعت در آن زمینه وقت بگذارند، بپرس. برای مشاورانی که به روز هستند و اطلاعاتشان به روز است توضیح دهید. متأسفانه من مشاورانی را دیده ام که بسیار پرمدعا و محبوب هستند اما در مورد رشته ای که در گذشته بوده و اکنون کاملاً تغییر کرده است به بچه ها اطلاعات می دهند. از کسی که اطلاعات به روز دارد بپرسید، تازه بمانید. من فکر می کنم اگر به کارگران رشته هایی که می خواهید هدف قرار دهید دسترسی ندارید و می خواهید شخص دیگری شما را به آن زمینه ها معرفی کند، مطمئن شوید که آن شخص به روز است و اطلاعات او مربوط به چند سال پیش نیست. گفتم ما در زمینه های پرطرفدار تجربه داریم، قوانینی که وزارت بهداشت در ماه های اخیر تصویب کرده است، مثل چند سال پیش، ممکن است برخی چیزها تغییر کرده باشد، کسانی که با تردید به سوالات شما پاسخ می دهند، نمی توانند چندان قابل اعتمادی به شما بدهند. اطلاعات اصول را خوب بشناسید، آینده شما مهم است.


یک رشته را از نظر احساسی انتخاب نکنید و آن را خوب بدانید انتخاب نکنید بر اساس یک سری امتحانات و شور و حال مردم.

این به این معنا نیست که فردی که نمرات خوبی می گیرد باید پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی یا هر رشته دیگری را انتخاب کند. هر ساله شاهد این هستیم که فیزیوتراپی نیز توسط کسانی انتخاب می شود که سه شماره دارند که می توانند وارد مقطع دکتری عمومی شوند. من یک رتبه میدونم پزشکی یا دندانپزشکی یعنی داروسازی نرفت. با این حال کاملا بستگی به شما دارد که در چه زمینه ای می توانید موفق تر باشید و بیشتر به آن علاقه دارید، بهتر است سراغ همان رشته بروید. کمتر ما حتی در رشته های تجربی پرطرفدار به فکر تغییر رشته در سال اول می افتیم و یا حتی دروسی را تمام می کنیم و برای کنکور برمی گردیم چون رشته بهتر است قبل از انجام این رشته خیلی احساسی و بدون احساس انتخاب می کردند. انتخاب کردن اطلاعات کافی و نادانی، چشمانتان را باز کنید و به میدان ها نگاه کنید، خدای ناکرده جهل می تواند سال ها عمر شما را تلف کند و بعدا وارد عرصه ای می شوید که به شما علاقه ای ندارد و باید صبور باشید و از آن لذت نبرید. و یا اگر بعد از چند سال به فکر تغییر رشته خود و شرکت در آزمون ورودی هستید، مانند بسیاری از فارغ التحصیلان فعلی که بازگشته اند دوباره در ورودی شرکت خواهند کرد. تقریباً هر هفته حداقل چند نفر از من 26 و 27 ساله را می بینم که تصمیم می گیرند برگردند و در کنکور شرکت کنند و رشته ای متفاوت را از ابتدا مطالعه کنند.

پس در انتخاب رشته بسیار دقت کنید، اصول انتخاب شغل را یاد بگیرید و وقت بگذارید.


تست تشخیص شخصیت

یک تست شخصیتی عملی مانند MBTI انجام دهید تا ببینید کدام قسمت ها با ویژگی های شخصیتی شما مطابقت دارند. درست است که برخی از افراد در زمینه ها و مشاغل بسیار آزاردهنده هستند، اما در برخی دیگر سازگارترند.

ببینید این روزها که به سایت ها، گروه ها، شبکه های زیادی سر می زنید، مطالب عجیب و غریبی را در اینترنت به عنوان فیلد شروع پیدا می کنید و در قسمت شروع کپی می کنید! متأسفانه اکثر آنها فقط به امتیاز برد اشاره می کنند و نه ماهیت خود رشته! اکثر این دوره ها به شما مناطقی را با آینده روشن نشان می دهند، گاهی اوقات منسوخ شده اند، و چیز زیادی در مورد آنچه ممکن است بعداً در این زمینه و حرفه خود با آن مواجه شوید، به شما نمی گویند. نمی گویم نخوان. بد نیست این دوره را بخوانید اما زیاد مطالعه نکنید. بهترین منبع دانش در مورد یک رشته، افرادی هستند که در آن کار می کنند - کسانی که این رشته را در دانشگاه مطالعه می کنند و کارهای مرتبط با آن را انجام می دهند. بعد از آن شاید امروز فارغ التحصیلان آن رشته ها شغلی پیدا نکنند و دانشجویان آن رشته ها در ردیف بعدی قرار دارند. ما قویاً پیشنهاد می کنیم که فارغ التحصیلان رشته باید به جای دانشجویان انتخاب شوند. از آنجایی که دانش آموزان، به ویژه آنهایی که در ترم اول تحصیلی هستند، ممکن است احساس کنند که برخی، اما نه همه، نسبت به رشته خود تعصب دارند و به یک رشته خوب رسیده اند، یا ممکن است هیچ اطلاعات واقعی در مورد آینده رشته خود نداشته باشند، اطلاعات آنها منعکس کننده آنچه هستند. به دوره محدود می شود و هنوز در فرآیند کار دخیل نیست. من یک فارغ التحصیل پرستاری را می شناسم که چهار سال دانشجو را تمام کرده و منتظر است تا برنامه خود را برای ورود به بیمارستان به عنوان پرستار شروع کند. با این حال در همان چند ماه اول پس از شروع کار دوباره به فکر کنکور یا تغییر شغل افتاد. امتحانات یا مشاغل دیگر بنابراین افرادی که در این زمینه ها کار می کنند می توانند اطلاعات بهتری نسبت به دانشجویان ارائه دهند. اگر یکی از همکاران خود را می شناسید که در آن زمینه هستند یا جایی که کار کرده اند یا مشاوری که این رشته را به خوبی می شناسد، مطمئناً اطلاعات آنها به روز است و می تواند در حداقل 30 دقیقه اطلاعات دقیقی در مورد هر زمینه ارائه دهد. . رشته (توجه داشته باشید درآمد با بازار کار متفاوت است)، شغل دولتی یا شخصی او چیست، کجا کار می کند، با چه کسانی در این شغل کار می کند، چالش ها، مشکلات و مسائل چیست، تحصیلات او چگونه پیش می رود. وضعیت استخدام معلمان چگونه است، فردی در این زمینه چگونه می تواند مطب، داروخانه، کلینیک یا مطب راه اندازی کند، چقدر آموزش لازم است، چقدر نیاز است، چه میزان تجربه مورد نظر برای کار است، زندگی او چگونه است. ، درآمدش چقدر است، چگونه می توانید در حداقل 30 دقیقه زمینه را توضیح دهید؟ چنین افرادی می توانند به شما کمک کنند و احتمالاً وضعیت بهتری نسبت به دانشجویانی در این رشته دارند که اطلاعات زیادی در مورد شغل ندارند و علاقه ای به ارائه اطلاعات به شما ندارند.


هنگام انتخاب یک رشته خاص، تعصبات خود را حذف کنید و مسیر زندگی آینده خود را انتخاب کنید. اگر فکر کرده اید الزما مانند دندانپزشکی یا پزشکی بهترین شغل است و برای قبولی در این رشته در بهشت ​​خواهید بود، همین حالا این موارد را از ذهن خود دور کنید و بدون تعصب به کشف این رشته بپردازید. عشق و علاقه ای که بدون دانش به وجود می آید می تواند کوتاه مدت باشد، پس اگر قرار است رشته ای را دوست داشته باشید، ابتدا تحقیق کنید و اگر واقعاً می خواهید، واقعیت کار و رشته را ببینید. برو داخل اونجا تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی که تحت تاثیر این رشته قرار گرفته باشند و از زندگی فعلی خود راضی نباشند زیرا انتخاب اشتباهی داشته اند و شاید اگر به رشته دیگری می رفتند اکنون موفق تر بودند و رضایت بیشتری داشتند. زندگی یا سایر زمینه های کاری شما باید پلتفرم مناسب خود را پیدا کنید.

اگر آقا بالاسر را در ذهنیت خود ندارید، دوست ندارید برای دیگران کار کنید. گاهی امر و نهی می کنی. حتما می خواهید برای خودتان کار کنید. باید بدانید رشته هایی مانند پرستاری و هوش اینگونه نیستند. همانطور که در توضیحات این دوره ها اشاره کردم به جز موارد خاص شما بسته به بیمارستان در این زمینه کار خواهید کرد تا با نیاز شما مطابقت داشته باشد اما موارد خاص همیشه خاص است و برای همه نیست. روی مناطقی تمرکز کنید که برای کسب بازدهی بالا به سرمایه اولیه نیاز دارند. وضعیت مالی یا ریسک قابل قبول خود را برای دریافت وام برای آن منطقه اندازه گیری کنید، به عنوان مثال فیزیوتراپی. شما باید یک مرکز آموزشی باز کنید. هزینه راه اندازی موسسه آموزشی را نمی توان برای هر شهر یا مثلا در رشته داروسازی ثابت کرد. مگر اینکه به دنبال درآمد بالاتر باشید و نخواهید در داروخانه شخص دیگری کار کنید. آیا می خواهید خودتان یک داروخانه راه اندازی کنید یا مجوز خریداری کنید؟ شما نیاز به بودجه دارید. رشته هایی مانند علوم آزمایشگاهی. اگر دکترا گرفته اید و مجوز آزمایشگاه گرفته اید یا می خواهید یک مرکز رادیولوژی در رشته رادیولوژی (به نام رادیولوژی) راه اندازی کنید، به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارید. رشته های بینایی سنجی، شنوایی شناسی و علوم تغذیه یکی هستند. آنها به سرمایه نیاز دارند اما به سرمایه بسیار کمی نیاز دارند. یا برای مثال برای اجاره یا خرید محل هایی که قرار است دفتری در آن راه اندازی کنید، به سرمایه اولیه نیاز دارید. و برای مطب خود نیاز به تجهیزات اولیه دارید البته می توانید مدتی در یکی از این زمینه ها کار کنید و بودجه کافی برای راه اندازی یک مرکز درمانی یا داروخانه به دست آورید. آنها همچنین برای برخی از آنها وام می دهند.

اگر ترس شدید از ابتلا به یک بیماری عفونی دارید یا از خون و زخم ناراحت هستید، رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، اتاق های پرستاری و اتاق عمل ممکن است برای شما مناسب نباشند. من می گویم اگر مشکل بزرگی داشته باشید، بیشتر مردم کم کم به این چیزها عادت می کنند. یا، در هر صورت، اگر نمی توانید خون یا انسداد بدن را ببینید، علوم آزمایشگاهی برای شما مناسب نیست. اگر این کار را انجام می دهید، مناطق دیگری را که تمیز، سالم و کمتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی هستند، مانند داروسازی، فیزیوتراپی، چشم پزشکی، شنوایی، علوم تغذیه و بسیاری موارد دیگر که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، در نظر بگیرید. .


حد قبولی و درجه نهایی قبولی رشته

شما باید محدوده مکان هایی را که انتخاب می کنید به سه دسته تقسیم کنید: طبقه های خوش بینانه، واقع بینانه و قابل قبول. موقعیت صعودی موقعیتی است با احتمال قبولی صفر یا بسیار کم، اما با 150 گزینه، موقعیتی مضر برای امتحان شانس شماست. بنابراین باید میزان قبولی یک رشته و یک رشته خاص در یک دانشگاه و اینکه آیا شانس قبولی امسال کم است یا زیاد. می توانید کارنامه سال قبل خود را بررسی کنید یا با متخصصی که اطلاعات بیشتری در مورد نمره قبولی سال قبل شما دارد تماس بگیرید.



آیا می توانید از امتحان عقب بیفتید؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است. شاید شما یکی از داوطلبانی باشید که نتوانید در کنکور سال آینده شرکت کنید، مثلاً به دلیل فشار دیگران، مشکلات شخصی یا شرایط خانوادگی، فرصت مطالعه مجدد را نخواهید دید. تحصیل در هر رشته تخصصی و در هر دانشگاهی باید امسال وارد دانشگاه شوید و سال بعد در کنکور شرکت نخواهید کرد یا مثلا در سربازی مشکل دارید و معافیت شما از مدارس تمام شده است و اگر شرکت نکنید. وارد دانشگاه بشی باید بری سربازی. اگر شرایط شما مشابه است و نمی خواهید یا نمی توانید در کنکور سال آینده شرکت کنید و در تصمیم خود ثابت قدم هستید، سعی کنید تمام جاهای خالی را پر کنید. 20 درصد اول تصمیم شما انتظار می رود، یعنی. نتایج و دانشگاه هایی که مد نظرتون هست ولی شانس پذیرشتون به خاطر شرایطتون کمه، 60 درصد دیگه انتخابتون باید با توجه به شرایطتون باشه و 20 درصد آخر انتخاب رشته ها و اونجا. دانشگاه هایی که تقریبا می توانید مطمئن باشید، قبول خواهید شد و آن را دوست ندارید. با بررسی نرخ پذیرش اخیر در چند سال گذشته می توانید به میزان احتمال قبولی خود در این رشته ها و دانشگاه ها پی ببرید. لطفاً برای کلاس های هر روز به وضعیت منطقه و به خصوص وضعیت گروه کوچک خود در منطقه یا سهمیه توجه کنید، چه شهروند سرزمینی هستید که بومی سازی وجود دارد و حتی در جنسیت شما، سازمان های مردمی هر روز پذیرفته می شوند. روز با همان شماره زنان و مردان آن را می پذیرند، تأثیر دارد. اما یک استثنا وجود دارد: اگر می خواهید به شهر دیگری بروید و یک یا دو ترم در دانشگاه آن شهر یا دانشگاه شهر خود تحصیل کنید و باز هم در کنکور سال بعد شرکت کنید، باید مراقب باشید. داخل. انتخاب کلاس های روز، تا در کنکور سال آینده مقاومت نکنیم. اما اگر جزو داوطلبانی هستید که آماده هستید یک سال دیگر را سپری کنید و سال آینده در کنکور شرکت کنید و به هیچ مدرسه بزرگ و دانشگاهی راضی نیستید و هدف بالاتری دارید، بسیار مهم است که انجام دهید. . هر روز کجا یا منطقه و دانشگاهی را تعیین نکنید و در سازماندهی انتخاب های خود بسیار مراقب باشید، زیرا هر انتخابی را که بپذیرید، همه انتخاب های خود را بررسی نمی کنید.


ریسک نرخ روزانه

اگر قصد شرکت در کنکور سال آینده را دارید، به انتخاب کدهای روز توجه کنید، زیرا در صورت قبولی درسی در یک دوره روزانه، فارغ از اینکه به این رشته بروید، حق انتخاب رشته های روزانه را ندارید. کالج . یا نه و پس از شرکت در آزمون دولتی از کنکور عقب افتادید، رد صلاحیت می شوید. این استثنا برای رشته های نوبتی (شبانه)، پردیس بین الملل، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد وجود ندارد. هر کسی که دو بار در روز قبول شود، نمی تواند روزانه جمع آوری کند. پس هر کد روزی را که در فرم انتخاب رشته آنلاین سازمان سنجش وارد کنید، مطمئن باشید که آمادگی دارم در دانشگاه درس بخوانم و سال بعد در کنکور شرکت نکنم. گاهی پیش می آید که در یک دانشگاه دولتی در شهری دور مثل زابل رشته صد انتخابی خود را انتخاب می کنید و با خود می گویید من اینجا نمی آیم وگرنه انتخاب های قبلی ام حتما قبول می شود پس این را انتخاب می کنم. گول این حرف ها را نخورید، بارزترین نمونه انتخاب رشته در کنکور سراسری 1396 این بود که با رسیدن نتایج قبولی، حتی خیلی ها از رتبه خود شوکه شدند و ماجراهای انتخاب حرفه دوباره تکرار شد. بعید نیست دقیقا با ۱۰۰ انتخاب رشته روزانه در دانشگاه زابل پذیرفته شوید و سال بعد از کنکور رد شوید. هر موضوع روزانه ای که انتخاب می کنید، از خود بپرسید که اگر هیچ کدام از انتخاب های قبلی را ندارم، آیا آماده مطالعه این رشته در دانشگاه هستم؟ یا آماده نیستم پس حاضرم دوباره سال دوم کنکور بدم؟ گول این وسوسه را نخورید که حتماً انتخاب های قبلی را می گیرم و به انتخاب لطمه ای وارد نمی کند، اگر آن را هم بگیرم که خالی نشوم، با وجود اینکه آمادگی مطالعه این را ندارم، اشکالی ندارد. رشته در دانشگاه هر روز اولویت اصلی شما باید اول علاقه باشد، و آیا در صورت پذیرش حاضرید کنار بروید؟ نگران این نباشید که احتمال قبولی من در این انتخاب صفر است، البته برایم مهم نیست، یا اینکه این انتخاب را 100 درصد قبول می کنم، پس مهم نیست که چه کاری انجام دهم. اکثر کسانی که از پذیرش شهریور ماه شوکه شده بودند و انتظارش را نداشتند فریب یکی از این دو جمله را خوردند. تعداد انتخاب های شما به قدری زیاد است که معمولاً فضای کافی برای انتخاب ندارید. البته بهتر است 20 درصد از انتخاب های شما خوش بینانه، 60 درصد واقع بینانه و 20 درصد بدبینانه باشد. رتبه شما 10000 است، فقط پزشکی را از دانشگاه های دولتی برتر انتخاب نکنید.


دانشگاه پول شماست

در صورت انتخاب رشته در دانشگاه های بین المللی پردیس یا مازاد ظرفیت یا شبانه (نوبت دوم) یا غیرانتفاعی آزاد و پیام نور، باید شهریه پرداخت کنید. مثلاً با توجه به حرفه و دانشگاه ثبت نام کنید. برای دندانپزشکی بیشتر از دروس دیگر است. همچنین شهریه بالاتر مربوط به پردیس بین المللی و مازاد ظرفیت می باشد. شهریه هر سال افزایش می یابد.

- برای یک دوره روزانه شهریه نمی پردازید و برخی از دانشگاه ها تا سقف مشخصی به شما وام یا بورسیه می دهند.

- شیفت دوم یا شیفت شب همان شیفت روز است و کلاس هاشان یکی است اما معمولاً برای شیفت شب خوابگاه دولتی نمی دهند و شهریه در منطقه متفاوت است.

- دوره های مجازی کلاس ندارند و می توانند به صورت آنلاین و در کلاس های مجازی برگزار شوند. هزینه دوره مانند یک دوره شبانه است، اما ممکن است نتوانید هزینه های تحصیل را پرداخت کنید یا بسته به ایده دانشگاه.

- در دانشگاه های غیرانتفاعی هم باید عصر و هم در روز در کلاس شرکت کنید و مطالعه تقریباً مانند شب است.

- دانشگاه پیام نور - معمولاً در هر ترم 8 الی 9 ساعت وقت می گیرد که بسته به نظر استاد ساعت ها اجباری نیست و می توان واحدها را به صورت خودآموز تکمیل کرد. شهریه دوره پیام نور یک شب می باشد.

- دانشگاه آزاد هم شهریه کمی بالاتر از مدارس شبانه دارد که البته زیاد نیست، برای رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی بیشتر است.

- پردیس های مستقل (بین المللی) نیز گران ترین شهریه را دارند که البته بستگی به تعداد واحدهای کارآموزی شما در آن ترم دارد، زیرا تعداد واحدهای کارآموزی بیشتر باعث می شود شهریه بیشتری پرداخت کنید. برای رشته هایی مانند دندانپزشکی و پزشکی، این دانشگاه ها بالاترین شهریه را دارند و دو تا دو و نیم برابر بیشتر از رشته هایی مانند پرستاری هستند. اکثر پردیس ها کلاس های روزانه با بچه هایی دارند که فقط باید شهریه بپردازند.

لینک منبع: https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/