پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر یک چاپگر خوب می خواهید که متن و تصاویر را با سرعت و کیفیت بالا چاپ کند، به خرید چاپگر لیزری فکر کنید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و پرطرفدارترین پرینترهای موجود در بازار ایران هستند. سرعت و دقت چاپ بر روی آنها بسیار بالاتر از سایر مدل های چاپگر است. بنابراین ما از پرینترهای لیزری برای نیازهای اداری و شخصی و خانگی استفاده می کنیم.

برای اینکه بیشتر بدانید پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند و انواع آن را بشناسید با ما همراه باشید.



چاپگر لیزری و تاریخچه چاپ لیزری

چاپگر لیزری توسط زیراکس در دهه 1960 توسعه یافت، زمانی که ایده استفاده از لیزر برای ترسیم تصاویر روی درام کپی برای اولین بار مطرح شد. پرینترهای لیزری به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند زیرا اغلب کارآمدتر از چاپگرهای جوهر افشان هستند.

وظیفه اصلی چاپگرها دریافت تصاویر و متون مختلف از رایانه و چاپ آنها بر روی کاغذ است. کیفیت و سرعت بالا در فرآیند چاپ یکی از مزیت های اصلی چاپگر است و با پرینتر لیزری می توانید پروژه های مختلف متن و گرافیک را با کیفیت بالا و بسیار سریع چاپ کنید.

عملکرد پرینتر لیزری مشابه دستگاه فتوکپی است. در واقع کارخانه ها چاپگرهای لیزری را با توجه به عملکرد دستگاه های فتوکپی ساخته اند. همانطور که می دانید در دستگاه فتوکپی یک پرتو شفاف نور از صفحه نمایش عبور می کند تا تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی کند. پرینتر لیزری نیز به همین صورت عمل می کند.



پرینتر لیزری چیست؟

احتمالاً شاهد ایجاد الکتریسیته ساکن پس از مالش برخی مواد بوده اید. به عنوان مثال، وقتی بادکنک را روی لباس پشمی می‌زنید، متوجه می‌شوید که بادکنک پلاستیکی به سمت لباس پشمی جذب می‌شود. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده جدا شده و روی سطح ماده دیگر قرار می گیرند. این در مورد پرینترهای لیزری نیز اتفاق می افتد. این نیروی الکترواستاتیک است که باعث می شود فرآیند چاپ در چاپگرهای لیزری اتفاق بیفتد. الکترواستاتیک نیرویی است که در آن بارهای الکتریکی با یکدیگر تعامل دارند.

در نظر بگیرید که وقتی یک چاپگر لیزری روشن می شود، دسته ای از پرتوهای لیزر به جلو و عقب حرکت می کنند تا تصویر مورد نظر روی یک سیلندر بارگذاری شده ایجاد شود. نام این سیلندر باردار درام است. اکنون تونر دستگاه نیز شارژ می شود و با توجه به قانون انتقال شارژ، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. در نهایت، تصویر منتقل شده به کاغذ با گرمای فیوزر به ورق متصل می شود. با این فرآیند، چاپگرهای لیزری بر خلاف دستگاه های فتوکپی، برای چاپ نیازی به سند فیزیکی ندارند و اسناد داخل کامپیوتر را می توان بسیار سریع و آسان چاپ کرد.



چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

هنگامی که دستگاه چاپگر دستور چاپ یک سند را دریافت می کند، چاپگر لیزری با دریافت سیگنال از دستگاه فعال می شود و فرآیند چاپ آغاز می شود.

چرخ شارژ به صورت الکترواستاتیکی فرمان را شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری را تشکیل می دهد که روی یک چرخ حساس به نور پخش می شود. سپس ذرات جوهر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر روی چرخ جذب می شوند و سپس یک بار قوی باعث می شود تونر از درام به کاغذ کشیده شود. در نهایت تصویر از فیوزر عبور کرده و با حرارت و فشار روی کاغذ چسبانده می شود. پرتوهای لیزر رنگی از همین روش برای چاپ رنگ های آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

برای درک نحوه عملکرد پرینترهای لیزری، باید اجزای اصلی این چاپگرها را بدانید. در ادامه این مقاله با اجزا و قطعات پرینتر لیزری بیشتر آشنا خواهید شد.



اجزا و قطعات پرینتر لیزری

در داخل یک چاپگر لیزری یک منبع نور ثابت و یک آینه چند زاویه ای خواهید یافت. قسمت های اصلی چاپگر شامل چرخ شارژ، چرخ راهنمای کاغذ، درام، کالسکه تونل و چرخ انتقال است. دستگاه سوخت در این چاپگرها دارای یک چرخ فشاری و یک چرخ دوار است.



تونر در پرینترهای لیزری

تونر یکی از مهم ترین قطعات پرینتر لیزری است که وجود آن برای چاپگر به همان اندازه که وجود جریان خون در رگ ها برای زندگی انسان مهم است. جوهر باید برای چاپ تصاویر و متن در چاپگر جوهر افشان استفاده شود. اما در مورد پرینترهای لیزری وضعیت کاملا متفاوت است. تونر وظیفه چاپ اسناد روی کاغذ در چاپگر لیزری را بر عهده دارد. چیزی که باید بدانید این است که تونر همان جوهر نیست. در عوض، تونر یک ماده پودری و خشک است که از اجزای میکروپلاستیک ساخته شده است که به صورت الکترواستاتیک شارژ می شوند.

تونر ترکیبی از رنگدانه ها و رزین ها و سایر مواد ساینده است که برای دستگاه های حکاکی لیزری طراحی شده است. تونر لیزری برای پرینترهای لیزری بسیار مهم است. تونرها یکسان نیستند، هر چاپگر لیزری از تونر مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش مهمی در دستگاه لیزر ایفا می کند، اما سایر قسمت های دستگاه لیزر باید به درستی کار کنند، همانطور که بعداً خواهید آموخت.



درام در چاپگر لیزری

در پرینترهای لیزری، درام قسمت بسیار مهمی است که شکل استوانه ای دارد. درام توسط یک سیم با جریان الکتریکی مثبت شارژ می شود. با چرخش درام در چاپگر، لیزر بر روی صفحات چاپ شده می تابد. حالا درام پودر سیاه پر شده با تونر را روی کاغذ می فرستد. این پودر بسیار ریز است و فقط به تکه های کاغذ با بار منفی می چسبد. انتقال بارهای مثبت به کاغذ با بار منفی به دلیل انتقال الکترواستاتیکی اتفاق می افتد.

فیوزر پرینتر لیزری

فیوزر یک غلتک داغ در چاپگر لیزری است که کاغذ از آن عبور می کند تا پودر ریخته شده روی کاغذ در اثر این گرما و فشار ذوب شده و درون الیاف کاغذ رسوب کند.



نوع چاپگر لیزری

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. با این حال، این چاپگرها انواع مختلفی دارند، از جمله موارد زیر:

پرینترهای لیزری یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد

چاپگرهای تک کاربره فقط یک کار را انجام می دهند و آن کار چاپ اسناد متنی و تصویری روی کاغذ است. اما بسیاری از چاپگرها ویژگی های متفاوتی برای فکس، اسکن، چاپ و کپی اسناد دارند. چاپگرهای چند منظوره عمدتاً برای محیط های اداری، تجاری و خرده فروشی استفاده می شوند. زیرا در محیط های کاری کارهایی مانند فکس، پرینت و کپی اسناد باید به طور مرتب انجام شود. خرید و نگهداری پرینترهای چندکاره گرانتر از چاپگرهای تک است. اما برای مصارف خانگی داشتن یک چاپگر با کیفیت کافی است.

سرعت و کیفیت پرینترهای تک کاره بالا و استفاده آسان است. چاپگرهای یکبار مصرف به راحتی قابل سرویس هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. اندازه یک چاپگر چند منظوره بزرگتر از یک چاپگر تک کاره است. چاپگرهای چندکاره رنگی باکیفیت که فقط در دفاتر فنی و مهندسی یا ارائه دهندگان خدمات چاپ استفاده می شوند. پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره از انواع پرینترهای چندکاره هستند.



چاپگر سه کاره به چه معناست؟

پرینترهای لیزری سه کاره قابلیت انجام سه کار شامل چاپ، کپی و اسکن را دارند و وجود آنها برای مراکز آموزشی و اداری بسیار مفید است.


چاپگر چهار کاره چیست؟

چاپگرهای لیزری چهارگانه می توانند چهار عملکرد خاص از جمله چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند. در یک چاپگر چند منظوره، برای استفاده از عملکرد فکس، باید از کابل تلفن برای اتصال به خط تلفن ثابت استفاده شود.


پرینترهای لیزری سیاه و سفید

همانطور که از نام آن پیداست، چاپگرهای رنگی می توانند اسناد را در مقیاس های رنگی مختلف چاپ کنند. اما چاپگرهای سیاه و سفید فقط می توانند اسناد سیاه را چاپ کنند. کارتریج در چاپگرهای سیاه و سفید استفاده می شود. اما در پرینترهای رنگی از 4 کارتریج رنگی برای چاپ رنگ های مختلف استفاده خواهد شد.

با توجه به پیچیدگی پرینترهای رنگی و هزینه بالای کارتریج های رنگی، هزینه خرید و نگهداری پرینترهای رنگی بیشتر از چاپگرهای سیاه و سفید خواهد بود. البته سرعت چاپگرهای سیاه و سفید بیشتر از پرینترهای رنگی است. زیرا برای چاپ عکس ها و عبور از 4 کارتریج رنگ مختلف زمان بیشتری می برد. با چاپگرهای رنگی می توانید عکس ها و فایل های گرافیکی را با کیفیت بالا و رنگ های جذاب چاپ کنید.

اکنون که انواع پرینترهای لیزری را می شناسید، ممکن است به این فکر کرده باشید که باید بهترین و حرفه ای ترین چاپگر را برای خود بخرید. با این حال، بهتر است ابتدا هدف اصلی از خرید چاپگر را مشخص کنید و مدل دقیق چاپگر را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک فریلنسر یا دانشجو هستید و اغلب نیاز به چاپ صفحات مورد نظر خود دارید، یک چاپگر یکبار مصرف سیاه و سفید برای شما مناسب است که می توانید آن را ارزان بخرید و برای کارهای مهم خود استفاده کنید.



تجهیزات چاپ لیزری

همانطور که قبلاً گفتیم، تونر جوهر نیست. جالب است که بسیاری از مردم کارتریج و تونر را اشتباه می گیرند. اما تونر و کارتریج نیز متفاوت هستند. تونر پرینتر لیزری در کارتریج های آن ذخیره می شود و کل فرآیند چاپ با استفاده از مواد تونر انجام می شود.

پرینترهای لیزری سیاه و سفید فقط یک کارتریج تونر سیاه دارند. اما یک چاپگر لیزری رنگی دارای چهار کارتریج مختلف با رنگ های مختلف است تا بتواند انواع متن و تصاویر رنگی را روی کاغذ چاپ کند.

شرکت های برتر و تولید کنندگان پرینتر لیزری

در حال حاضر شرکت های زیادی در زمینه تولید پرینترهای لیزری فعالیت می کنند. اما برندهایی مانند کانن، اچ پی، سامسونگ، اپسون و برادر از برترین برندها در زمینه پرینترهای لیزری هستند که پرینترهایی با کیفیت بالا در بازار ارائه می کنند. .

در میان این برندها، پرینترهای لیزری اچ پی و پرینترهای لیزری کانن، پیشرو و صاحب فناوری هستند و به دلیل استقبال مصرف کنندگان، پرفروش ترین پرینترهای لیزری در بازار ایران هستند.



نکات مهم هنگام استفاده از پرینتر لیزری


اگر قصد استفاده از پرینترهای لیزری را دارید، باید به نکات زیر توجه کنید:

تعداد موارد استفاده از پرینترهای لیزری: اولین نکته مهم در هنگام خرید پرینترهای لیزری انتخاب چاپگر مناسب با توجه به نیازهای خاص خود است. این بدان معناست که شما باید به ویژگی های چاپگر توجه کنید و چاپگری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیاز شما مطابقت دارد.

اندازه کاغذ قابل استفاده در چاپگر: در خرید پرینتر لیزری به اندازه کاغذ قابل استفاده در دستگاه توجه کنید و بررسی کنید که آیا متن و تصاویر روی انواع کاغذ A4 و A5 قابل چاپ هستند یا خیر؟

ظرفیت کاغذ در سینی چاپگر: به برگه هایی اطلاق می شود که می توان آنها را در پایین چاپگر ذخیره کرد تا فرآیند چاپ مداوم و بدون وقفه باشد. به عنوان مثال، اگر سینی چاپگر ظرفیت کاغذ 100 برگ دارد، می توانید همزمان 100 برگ را چاپ کنید.

سرعت چاپ: با توجه به سرعت چاپ، می دانید که دستگاه در هر دقیقه چند صفحه می تواند چاپ کند. سرعت چاپ به عنوان یک عدد تعریف می شود و واحد ppm (صفحه در دقیقه) برای توصیف آن استفاده می شود.

زمان اجرای کار اول: به مدت زمانی اطلاق می شود که بین ارسال کار و تکمیل فرآیند چاپ سپری شده است. هرچه این فاصله کمتر باشد، چاپگر سریعتر کار می کند. و چاپگر شما سریعتر سفارش را پردازش می کند.

حافظه چاپگر: چاپگر دارای حافظه مخصوصی است که برای جلوگیری از خطا در هنگام چاپ اسناد استفاده می شود. حافظه چاپگر (رم سخت افزاری) به افزایش سرعت و کیفیت چاپ کمک می کند. یک واحد حافظه چاپگر مگابایت است. به یاد داشته باشید که هر چه حافظه قوی تر باشد، سریع تر و بهتر می نویسد.

پردازنده چاپگر: چاپگرهای لیزری از یک پردازنده برای پردازش چاپ استفاده می کنند. در چاپگر لیزری، تمام داده های صفحه باید در حافظه چاپگر ذخیره شوند. و سپس آن را از حافظه در قسمت چاپ کپی کنید. پردازش و انتقال صفحات توسط پردازنده چاپگر انجام می شود.

اتصال چاپگر: تمام پورت ها و امکاناتی که به اتصال چاپگر به دستگاه های دیگر کمک می کند در دسته اتصال چاپگر گنجانده شده است. برخی از پرینترهای لیزری دارای پورت USB هستند. این بدان معناست که می توانید حافظه و رایانه خود را به چاپگر متصل کنید و فایل های مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن چاپ کنید. برخی از چاپگرها می توانند از طریق یک شبکه با استفاده از کابل اترنت چاپ کنند. برخی دیگر دارای Wi-Fi هستند و می توانند به صورت بی سیم به شبکه ها یا مستقیماً به رایانه ها و تلفن های همراه متصل شوند.

دکمه های چاپگر و صفحه نمایش: برای روشن، خاموش و کنترل سایر عملکردهای چاپگر، می توانید از دکمه های چاپگر و صفحه نمایش استفاده کنید، بهتر است هنگام خرید چاپگر، گزینه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

کیفیت و وضوح چاپگر: رزولوشن کیفیت و وضوح چاپگر است که با نمایش تعداد نقاط چاپ شده در هر اینچ (نقطه در اینچ) مشخص می شود. وضوح چاپگر بالاتر به معنای کیفیت بالاتر چاپگر است.

ظرفیت چاپ ماهانه: در ادارات و سازمان ها باید به ظرفیت چاپ ماهانه چاپگر توجه کرد و به سراغ چاپگری با بالاترین ظرفیت چاپ رفت.


قابلیت های جذاب پرینترهای لیزری

معمولا پرینترهای لیزری ویژگی های جالب و خاصی دارند. یکی از قابلیت های پرینترهای لیزری امکان روشن و خاموش شدن خودکار است. یعنی زمانی که دستگاه در حالت پرینت نباشد، پس از ارسال دستور پرینت، به صورت خودکار به خواب رفته و مجددا راه اندازی می شود. این باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. یکی دیگر از ویژگی های جالب چاپگرهای لیزری، چاپ از راه دور یا eprint است که به شما امکان می دهد کارهایی مانند چاپ را بدون نشستن پشت سیستم انجام دهید.


خرید پرینتر لیزری

سریع ترین و مطمئن ترین راه برای خرید پرینتر لیزری تک کاره یا چند کاره، خرید اینترنتی دستگاه مورد نظر است. در سایت شرکت آوا فرهنگ منطقه می توانید انواع پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید، یکبار مصرف و چند بار مصرف، برندهای اچ پی و کانن و بهترین قیمت ها را مشاهده و بهترین و بهترین ها را خریداری نمایید. پرینتر لیزری با گارانتی معتبر

ما به شما کمک می کنیم تا پرینتر مورد نظر را با خیال راحت بخرید. پس از خرید محصولات ما با گارانتی معتبر برای شما ارسال می شود. بنابراین، اگر می‌خواهید یک پرینتر لیزری درجه یک و باکیفیت بخرید، هم‌اکنون به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید و از بین ده‌ها مدل چاپگر، چاپگر مورد نظر خود را انتخاب کنید.


مطالعه مقاله کامل: پرینتر لیزری چیست؟