گوش دادن به موسیقی سرگرم کننده است، اما آیا موسیقی درمانی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد؟ موسیقی می تواند سرگرم کننده و آرامش بخش باشد، اما تحقیقات علمی در مورد فواید موسیقی نیز نشان می دهد که موسیقی درمانی فواید روانی بسیاری دارد.

جای تعجب نیست که موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتار تأثیر بگذارد. اگر شما هم از گوش دادن به موسیقی راک مورد علاقه خود هیجان زده می شوید یا گاهی اوقات در حین اجراهای زنده اشک در چشمانتان جاری می شود، قدرت موسیقی را در بالا بردن احساسات و ایجاد انگیزه در شما درک می کنید. اما تأثیرات روانی موسیقی می تواند بسیار قوی تر و گسترده تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. "موسیقی درمانی" مجموعه ای از فعالیت ها برای بهبود سلامت عاطفی افراد، کمک به بیماران برای مقابله با استرس و افزایش سلامت کلی است. برخی از محققان حتی پیشنهاد می کنند که سلیقه شما در موسیقی می تواند جنبه های مختلف شخصیت شما را درک کند.

موسیقی می تواند ذهن را آرام کند، بدن را تحریک کند و حتی به افراد کمک کند تا درد را بهتر مدیریت کنند. از جمله مهم ترین فواید موسیقی از نظر علمی می توان به 10 مورد زیر اشاره کرد. برای دانلود آهنگ کلیک نمایید.

1. موسیقی عملکرد شناختی ذهن را بهبود می بخشد

تحقیقات در مورد مزایای موسیقی نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی در پس زمینه در حین کار می تواند عملکرد مهارت های شناختی سالمندان را بهبود بخشد. به طور خاص، مطالعه دیگری نشان داد که پخش موسیقی تند و آهنگ آهسته برای حافظه مفید است، در حالی که موسیقی سریع در پس‌زمینه سرعت تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهد. اگر می خواهید عملکرد ذهنی خود را بهبود ببخشید، دفعه بعد که روی پروژه ای کار می کنید، مقداری موسیقی در پس زمینه پخش کنید. توجه داشته باشید که موسیقی بدون متن بهتر از موسیقی با اشعار پیچیده است زیرا کلمات و عبارات می توانند حواس شما را پرت کنند.

2. موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد

موسیقی از دیرباز به عنوان کاهش دهنده استرس توصیه شده است. موسیقی وجود دارد که می توان آن را برای آرام کردن ذهن بر اساس مدیتیشن پخش کرد و خوشبختانه علم نیز این موضوع را تایید می کند. گوش دادن به موسیقی می تواند در کنترل استرس موثر باشد. در یک مطالعه، شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض یک موقعیت استرس زا در یکی از این سه وضعیت قرار گرفتند. برخی به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند، برخی به صدها صدای ضبط شده از امواج اقیانوس گوش می دادند و گروه سوم اصلاً موسیقی پخش نمی کردند.

نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش بر واکنش های استرسی انسان به ویژه در سیستم عصبی خودمختار تأثیر می گذارد. افرادی که به موسیقی گوش می دهند اغلب در موقعیت های استرس زا سریعتر بهبود می یابند.

سه. موسیقی می تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید

یکی از شگفت انگیزترین فواید موسیقی تاثیر آن بر کاهش وزن است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، به موسیقی ملایم گوش دهید و هنگام غذا خوردن چراغ‌ها را کم کنید.

یک مطالعه نشان داد افرادی که در رستوران‌هایی با موسیقی ملایم هستند، 18 درصد کمتر از افرادی که به رستوران‌های دیگر می‌رفتند، غذا می‌خوردند. اما چرا؟ دانلود بهترین آهنگ ها . محققان افزودند که موسیقی و نور ملایم باعث می شود این افراد احساس آرامش بیشتری داشته باشند و احتمالاً با آرامش بیشتری غذا می خورند. این باعث می شود که آنها بیشتر از آنچه می خورند و چقدر می خورند آگاه شوند.

4. موسیقی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه به موسیقی گوش می دهند. اما این واقعا درست است؟ برخی از مردم احساس می کنند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها حافظه آنها را بهبود می بخشد، در حالی که برخی دیگر موسیقی را فقط یک سرگرمی می دانند.

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه مفید است، اما اثربخشی آن به عوامل زیادی از جمله ژانر موسیقی، لذت شنونده از موسیقی و آشنایی شنونده با موسیقی بستگی دارد.

در تحقیقات، آنها تأیید کردند که دانش‌آموزانی که موسیقی می‌دانند، زمانی که به موسیقی متفاوت گوش می‌دهند، در آزمون‌های آکادمیک بهتر عمل می‌کنند. شاید به این دلیل که این نوع موسیقی خسته کننده است و به راحتی قابل چشم پوشی است.

از سوی دیگر، دانش‌آموزان بدون پیش‌زمینه موسیقی هنگام نواختن موسیقی مثبت بهتر یاد گرفتند. این ممکن است به این دلیل باشد که این نوع موسیقی احساسات مثبت بیشتری را بدون تداخل در فرآیند شکل گیری حافظه برمی انگیزد.

در مطالعه‌ای دیگر، دانش و مهارت‌های شرکت‌کنندگان در یادگیری زبان جدید با خواندن کلمات و عبارات جدید در مقایسه با گفتار ساده یا گفتار موزون بهبود یافت.

بنابراین، اگرچه موسیقی بر حافظه تأثیر می گذارد، نتایج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر موسیقی حواس شما را پرت می کند، بهتر است در سکوت یا با موسیقی خنثی در پس زمینه مطالعه کنید.

5. موسیقی می تواند به کاهش درد کمک کند

تحقیقات در مورد فواید موسیقی نشان داده است که موسیقی می تواند در درمان درد بسیار مفید باشد. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا نشان داد کسانی که به مدت یک ساعت یا بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند، کاهش قابل توجهی در درد داشتند. فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی عضلانی اصلی است.

در یک مطالعه در سال 2015 در مورد تأثیر موسیقی بر درد، به این نتیجه رسیدیم که بیمارانی که قبل، حین و حتی بعد از عمل به موسیقی گوش می‌دهند، نسبت به افرادی که موسیقی گوش نمی‌دهند، درد و استرس کمتری احساس می‌کنند. اگرچه فواید موسیقی در هر سه مرحله مشهود بود، اما محققان افزودند که فواید گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی بیشتر از بقیه است. این مطالعه بر روی 7000 بیمار انجام شد و به این نتیجه رسید که کسانی که موسیقی گوش می‌دهند کمتر مسکن مصرف می‌کنند.

6. موسیقی می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

بی خوابی یک مشکل جدی است که افراد زیادی را در گروه های سنی مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه راه های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می تواند یک درمان مفید، موثر و فعال باشد.

در این نظرسنجی دانشجویان شرکت کنندگان به سه دسته تقسیم شدند. برخی به موسیقی کلاسیک گوش می دهند، برخی به کتاب صوتی گوش می دهند و برخی اصلا گوش نمی دهند. محققان کیفیت خواب همه افراد را بررسی کردند و دریافتند که گروهی که به موسیقی گوش می‌دهند نسبت به دو گروه دیگر کیفیت خواب بهتری داشتند. موسیقی در درمان اختلالات خواب موثر است و آن را به درمانی ایمن و آسان برای بی خوابی تبدیل می کند.

7. موسیقی می تواند انگیزه را افزایش دهد

به گفته محققان، دلیل اینکه موسیقی ورزش را آسان‌تر می‌کند این است که گوش دادن به موسیقی شاد هنگام ورزش، انگیزه افراد را برای کار سخت‌تر افزایش می‌دهد. آزمایشی برای بررسی فواید موسیقی انجام شد که در آن افراد سرعت موسیقی را که در حین دوچرخه سواری گوش می دادند افزایش و کاهش دادند. از این تحقیقات، آنها دریافتند که با افزایش سرعت موسیقی، عملکرد بر اساس مسافتی که دوچرخه سوار طی می کند، سرعت پدال زدن و نیرویی که وارد می کند افزایش می یابد. در مقابل، کاهش سرعت موسیقی باعث کاهش عملکرد در همه عوامل شد.

با گوش دادن به موسیقی در حین دوچرخه سواری، شرکت کنندگان نه تنها احساس انرژی بیشتری می کردند، بلکه احساس رضایت و شادی بیشتری داشتند. محققان پیشنهاد می کنند که اگر به طور منظم ورزش می کنید، می توانید از مزایای موسیقی در حین ورزش بهره مند شوید و علاوه بر افزایش قدرت، تمرکز و سرعت، انگیزه خود را برای ورزش افزایش دهید.

8. موسیقی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

یکی دیگر از فواید علمی موسیقی تأثیر آن بر احساسات است. تحقیقات نشان می دهد که موسیقی نقش مهمی در خلق و خوی افراد دارد. در این مطالعه در مورد اینکه چرا مردم به موسیقی گوش می دهند، شرکت کنندگان توانایی موسیقی را در کمک به احساس بهتر و شناخت بهتر خود تشخیص دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که گوش دادن به موسیقی شاد و شاداب در عرض دو هفته پس از تلاش برای تقویت خلق و خوی نتایج را نشان داد.

9. موسیقی می تواند علائم افسردگی را تسکین دهد

محققان دریافته اند که موسیقی درمانی می تواند راهی ایمن و موثر برای بهبود بسیاری از مشکلات از جمله افسردگی باشد. بر اساس نتایج این تحقیق، موسیقی درمانی اثری جز کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند سکته مغزی یا زوال عقل نداشته است. این بدان معناست که موسیقی درمانی روشی بسیار ایمن و ارزان است.

محققان همچنین اظهار داشتند که در حالی که گوش دادن به موسیقی می تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خو داشته باشد، نوع موسیقی مهم است. این تحقیق نشان می دهد که موسیقی کلاسیک و موسیقی مدیتیشن بهترین نتایج را در بهبود خلق و خوی افراد دارد. در حالی که موسیقی هوی متال و تکنو بی اثر و حتی مضر هستند.

10. بلیط برای افزایش استقامت و اجرای موسیقی

یکی دیگر از مزایای روانشناختی گوش دادن به موسیقی، بهبود عملکرد است. محققان دریافته اند که افزودن موسیقی بلند و ریتمیک مانند موسیقی تند به پیاده روی و دویدن می تواند افراد را هیجان زده کند. با گوش دادن به موسیقی، دوندگان نه تنها سریعتر می دوند، بلکه انگیزه بیشتری برای دویدن دارند و استقامت بیشتری نیز دارند.

دکتر کاراجئورگیس به وال استریت ژورنال می گوید: "موسیقی می تواند سطح برانگیختگی عاطفی و روانی را به عنوان یک محرک یا آرام بخش تغییر دهد." گوش دادن به موسیقی در حین ورزش، درک فرد از استرس ورزش را کاهش می دهد و باعث می شود که ورزش کند و به خود فشار بیاورد. دلیلش این است که توجه شما از ورزش به سمت موسیقی منحرف شده و کمتر متوجه سختی ورزش و علائم استرس مانند تنگی نفس، تعریق و درد عضلانی می شوید.